2MNF5101-3 Naturfag 2, emne 3: Bærekraftig utvikling i naturfag på trinn 5-10

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101-2 Naturfag 1, emne 2

Emnets innhold
  • Genetisk variasjon, evolusjon og biologisk mangfold
  • Fornybare og ikke-fornybare energikilder
  • Elektromagnetisme og energiproduksjon
  • Vær og klima
  • Drivhuseffekten
  • Årsaker til og konsekvenser av klimaendringer
  • Utvalgte stoffers betydning i økologiske kretsløp og i miljøsammenhenger
  • Energioverganger i cella knyttet til karbonets kretsløp
  • Ytre og indre geologiske prosesser på jorda
  • Naturfag som regifag i tverrfaglig undervisning
  • Undervisning for bærekraftig utvikling, dybdelæring og handlingskompetanse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende prinsipper bak mekanismer i genetisk variasjon og evolusjon og relevansen dette har for biologisk mangfold
  • har kunnskap om fornybare og ikke-fornybare energikilder og samfunnsmessige og miljømessige problemstillinger knyttet til dette
  • har kunnskap om elektromagnetisme og anvendelser innenfor energiproduksjon
  • har kunnskap om vær- og klimasystemer og om problemstillinger knyttet til klimaendringer
  • har kunnskap om mekanismer i drivhuseffekten og drivhuseffektens betydning for klimaet på jorden
  • har kunnskap om utvalgte uorganiske og organiske stoffers betydning i økologiske kretsløp og i miljøsammenhenger
  • har kunnskap om energioverganger i plante- og dyreceller og kan knytte dette til karbonets kretsløp
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda med fokus på hvordan vanlige norske mineraler og bergarter blir dannet
  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer elevers handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden 
Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge praktisk undervisning i på mellom- og ungdomstrinn som gir god progresjon
  • kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger som ved bærekraftig utvikling 
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon 
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet 
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av individuelt arbeid og gruppearbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer
  • 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk