Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MNF5101-2 Naturfag 1, emne 2: Naturfag på ungdomstrinnet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101-1 Naturfag 1, emne 1

Emnets innhold
  • Vurdering 
  • Dialoger i naturfagundervisningen 
  • Elektrisitet og magnetisme 
  • Bølger, lyd og lys 
  • Astronomi 
  • Økosystemer og populasjonsdynamikk
  • Geologi
  • Organsystemer 
  • Seksualitetsundervisning 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om naturfag på ungdomstrinnet og kan tilrettelegge for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående skole
  • har kunnskap om hvordan å undervise elever på ungdomstrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av ulike læringsarenaer, især feltarbeid i nærmiljøet
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om systemer i menneskekroppen, som grunnlag for undervisning om helse og livsstil for elevene
  • har kunnskap om seksualundervisning for elever på mellom- og ungdomstrinn
  • har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på ungdomstrinnet ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskap om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av bølger, lyd og lys og kan knytte dette til sansefysiologi
  • har kunnskap om utforskende undervisning om grunnleggende elektrisitet og elektronikk
  • har kunnskap om utvalgte naturfaglige representasjoner og kan reflektere over bruk av representasjoner i naturvitenskapelig praksis
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre enkelt feltarbeid i skolens nærmiljø
  • kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å vektlegge undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte og reflektere over egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av individuelt arbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer. 
  • 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk