2MNF5101-1 Naturfag 1, emne 1: Naturfag på mellomtrinnet

    • Emnekode
      2MNF5101-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Utforskende og kreative arbeidsmåter
  • Begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter
  • Praktisk arbeid, sikkerhet og befaringskompetanse
  • Teknologi
  • Partikkelmodellen
  • Kjemiske reaksjoner
  • Krefter
  • Energi
  • Cellen
  • Arter og naturtyper
  • Utvikling av liv på Jorda

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer for å forklare fysiske og kjemiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om energibevaring, energioverføring og energikvalitet i ulike områder av naturfaget 
  • har kunnskap om bruk av krefter, arbeid og energi som grunnlag for elevers forståelse av utvalgte fysiske fenomener 
  • har kunnskap om ulike celletyper, deres oppbygning og hvorfor cellen betraktes som enheten for liv
  • har kunnskap om utvalgte norske arter, deres systematiske inndeling og levesteder, og elevers begynnende økologiforståelse på mellomtrinnet 
  • har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellomtrinnet 
  • har kunnskap om progresjon i innlæringen av bærende idéer i naturfag 
  • har kunnskap om teknologi og hvordan legge til rette for undervisning om og med teknologi
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy 
  • kan planlegge og reflektere over undervisning på mellomtrinnet
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å legge vekt på undring og utforskning 
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellomtrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning 
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av individuelt arbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil fem arbeidskrav, som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer.
  • 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

Individuell skriftlig fem timers eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Natural Science: Core components of natural science at middle school
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)