2MNF171S-2 Naturfag 1, emne 2: Naturfag på barneskolen

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNF171S-1 Naturfag 1, emne 1

Emnets innhold
  • Begynneropplæring 
  • Vurdering 
  • Dialoger i naturfagundervisningen 
  • Elektrisitet og magnetisme 
  • Bølger, lyd og lys 
  • Astronomi 
  • Økosystemer og populasjonsdynamikk
  • Geologi
  • Organsystemer 
  • Seksualitetsundervisning 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begynneropplæring i naturfag og kan tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har kunnskap om hvordan å undervise elever på barnetrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av ulike læringsarenaer, især feltarbeid i nærmiljøet
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om systemer i menneskekroppen, som grunnlag for undervisning om helse og livsstil for de yngste elevene
  • har kunnskap om seksualundervisning for elever på barnetrinnet
  • har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på barnetrinnet ved å viser hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskap om praktisk og variert undervisning av de yngste elevene som gir forståelse av bølger, lyd og lys og kan knytte dette til sansefysiologi
  • har kunnskap om utforskende undervisning om grunnleggende elektrisitet og elektronikk
  • har kunnskap om utvalgte naturfaglige representasjoner og kan reflektere over bruk av representasjoner i naturvitenskapelig praksis
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre enkelt feltarbeid i skolens nærmiljø
  • kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å vektlegge undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid. På samlingene vil det være lærerledet undervisning, praktisk arbeid ute og inne,  veiledning og ekskursjoner.  Nettstøttede læringsaktiviteter kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer og arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer.
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte høgskolens digitale læringsplattform
  • 80 % obligatorisk deltagelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk