2MNF171-4 Naturfag 2, emne 4: Forskning på undervisning og læring i naturfag på trinn 1-7

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Sist revidert

      Krav til forkunnskaper

      Emner: 2MNF171-1 Naturfag 1, emne 1 og 2MNF171-2 Naturfag 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Stjerners livsløp
  • Big Bang-teorien
  • Liv og dets utvikling (ursuppeteori og selvreplikerende mokelyer)
  • Blokkprogrammering og tekstbasert programmering
  • Modellering av naturfaglige fenomener
  • Tverrfaglig teknologiundervisning
  • Algoritmisk tenkning og programmering i naturfag på barneskolen
  • Forskningsmetodikk og forskningsetikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan store strukturer i universet dannes og kan gjøre rede for livsløpet til stjerner
  • har kjennskap til teorier for universets og livets utvikling, og kan drøfte ulike representasjoner knyttet til dette
  • har kunnskap om algoritmisk tenkning og hvordan det kan anvendes i naturfagundervisningen
  • har innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier knyttet til skolens naturfag
  • har kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom FoU-oppgaven i naturfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke algoritmisk tenkning, modellering og programmering til å utforske naturfaglige modeller og problemstillinger
  • kan legge til rette for utvikling av algoritmisk tankegang på barnetrinnet
  • kan tilrettelegge for tverrfaglig undervisning i naturfag og teknologi på barnetrinnet
  • kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende det i undervisning og drøfting med kolleger og i skriftlige arbeider
  • kan kritisk analysere relevant naturfagdidaktisk forskningslitteratur og hvilken betydning denne kan ha for undervisning og elevers læring i naturfag
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen FoU-oppgave i naturfag og har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag på barnetrinnet
  • kan på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff i egen FoU-oppgave i naturfag
  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av individuelt arbeid og gruppearbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Inntil fem arbeidskrav, som presiseres i gjeldende undervisningsplan. Arbeidskravene kan både være knyttet til naturfaglige temaer og til FOU-oppgaven.
  • 80 % obligatorisk deltagelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering
  • Hjemmeeksamen over 3 dager (teller 40%)
  • FoU-oppgave (teller 60%)

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
3 Dag(er)
  • Alle
40%
Oppgave
ECTS - A-F
  • Alle
60%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk