2MNF171-3 Naturfag 2, emne 3: Bærekraftig utvikling i naturfag på trinn 1-7
- Emnekode2MNF171-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNF171-2 Naturfag 1, emne 2
- Genetisk variasjon, evolusjon og biologisk mangfold
- Fornybare og ikke-fornybare energikilder
- Elektromagnetisme og energiproduksjon
- Vær og klima
- Drivhuseffekten
- Årsaker til og konsekvenser av klimaendringer
- Utvalgte stoffers betydning i økologiske kretsløp og i miljøsammenhenger
- Energioverganger i cella knyttet til karbonets kretsløp
- Ytre og indre geologiske prosesser på jorda
- Naturfag som regifag i tverrfaglig undervisning
- Undervisning for bærekraftig utvikling, dybdelæring og handlingskompetanse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende prinsipper for genetisk variasjon og evolusjon og relevansen dette har for biologisk mangfold
- har kunnskap om fornybare og ikke-fornybare energikilder og samfunnsmessige og miljømessige problemstillinger knyttet til dette
- har kunnskap om elektromagnetisme og anvendelser innenfor energiproduksjon
- har kunnskap om vær- og klimasystemer og om problemstillinger knyttet til klimaendringer
- har kunnskap om mekanismer i drivhuseffekten og drivhuseffektens betydning for klimaet på jorden
- har kunnskap om utvalgte uorganiske og organiske stoffers betydning i økologiske kretsløp og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om energioverganger i plante- og dyreceller og kan knytte dette til karbonets kretsløp
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda med fokus på hvordan vanlige norske mineraler og bergarter blir dannet
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer elevers handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
Studenten
- kan tilrettelegge praktisk og utforskende undervisning i naturfag på barnetrinnet som gir god progresjon
- kan benytte naturfag som regifag i tverrfaglig undervisning for bærekraftig utvikling
Studenten
- har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
Studiet består av individuelt arbeid og gruppearbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer.
- 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell praktisk-muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.