Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MMU5101-7 Musikk: Musikk, skole og samfunn

    • Emnekode
      2MMU5101-7
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMU5101-6 Musikk emne 6

Emnets innhold
  • Musikkfaget i skolen og samfunnet
  • Barne- og ungdomskultur, profesjonsrettet kompetanse og didaktisk ferdighet
  • Musikk i det digitale samfunnet
  • Kritiske vurderingspraksiser
  • Praktisk-didaktisk arbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan opplæring i musikkfaget kan gjøres relevant og tilfredsstillende for alle elever
  • har inngående kunnskap om musikalsk barne- og ungdomskultur knyttet til profesjonsrettet og didaktisk kompetanse
  • har inngående kunnskap om musikkfagets relasjon til skole og samfunn
  • har avansert kunnskap om musikkfaget i det digitale samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre musikkundervisning som fremmer elevers musikalske aktørskap og vitenskapelige tenkemåte
  • kan vurdere og diskutere hvordan digitale og analoge undervisningsteknologier og kvalitetssystem inkluderer og ekskluderer deltakelse i musikk, skole og samfunn
  • kan på avansert nivå diskutere hvordan musikkfaget på ulike måter kan virke inn på eller være gjenstand for ønskede samfunnsendringer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning knyttet til musikkundervisning og samfunnsutfordringer og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og vurdere relevante musikkfaglige og etiske problemstillinger knyttet til barne- og ungdomskultur, digitalisering, media og vurderingskultur
  • kan bidra til utvikling av tverrfaglige profesjonsfellesskap ved den enkelte skole og bruke avansert musikkdidaktisk kompetanse i arbeid med overordnede problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer med framlegg og diskusjon
  • Praktisk arbeid med didaktiske opplegg
  • Bruk av digital læringsplattform
Obligatoriske aktiviteter
  • Muntlig framlegg knyttet til et av emnets problemstillinger
  • Gruppebasert utvikling og presentasjon av didaktisk opplegg med tverrfaglig tilsnitt knyttet til en aktuell samfunnsproblematikk. Til presentasjonen skal det legges ved en skriftlig oversikt over opplegget og rapport fra arbeidet. Omfang ca. 2000 ord
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Eksamen

Individuell, muntlig eksamen. Studenten forbereder en presentasjon basert på et fritt valgt tema fra emnets problemstillinger og pensum. Presentasjonen etterfølges av eksaminasjon knyttet til øvrige områder av emnets pensum.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Music: Music cultures of childhood and adolescence
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)