Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MMU5101-5 Musikk: Fagdidaktikk musikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMU5101-4 Musikk 2, emne 4

Emnets innhold
  • Kulturorientert musikkpedagogikk
  • Musikkdidaktikk som vitenskapsfag, profesjonsrettet kompetanse og didaktisk/metodiske ferdigheter med vekt på planlegging, progresjon og faglig utviklingsarbeid, musikkfaglige fellesskap og pedagogisk nytenkning, samt målsetting og læringsorientert vurdering
  • Praktisk-didaktisk arbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert og forskningsbasert kunnskap i musikkfagets didaktikk som vitenskapsfag
  • har avansert og forskningsbasert kunnskap i musikkfagets didaktikk som profesjonsrettet fag og operasjonalisert metodefag
  • har inngående kunnskap om planlegging og fagutviklingsarbeid, progresjon, målsetting og vurdering i undervisning og elevers læring i musikkfaget
  • har inngående kunnskap om digitale og analoge læremidler og organiseringsprinsipper i musikkfaget
  • har inngående kunnskap om flermodale og tverrfaglige aspekter ved musikk og musikkundervisning
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere musikkfaglige problemstillinger basert på kunnskap om musikkfagets egenart og verdigrunnlag, og anvende innsikter fra analyse av faglige problemstillinger til undervisnings- og fagutviklingsarbeid
  • kan tilegne seg forskningsbasert kunnskap om undervisning og læring i musikkfaget, og anvende den i profesjonsutøvelse og undervisningsarbeid
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering i musikkfaget og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere, vurdere og formidle relevante faglige og etiske problemstillinger med vekt på musikkdidaktiske spørsmål og bidra til utvikling av musikkfaglige felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg i musikkfaget
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer musikkfaglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer med studentframlegg og diskusjon
  • Praktisk og veiledet arbeid med utvikling av didaktiske opplegg
  • Bruk av digital læringsplattform
Arbeidskrav
  • Godkjent tema for eget musikkfaglig og didaktisk utviklingsarbeid  
  • Deltakelse på seminar med presentasjon av eget musikkfaglig og didaktisk utviklingsarbeid. Til presentasjonen skal det legges ved en skriftlig oversikt.
  • Obligatorisk frammøte til all undervisning i henhold til semesterplanen. Inntil 25% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
Vurdering

Gjennomføre og presentere et individuelt musikkfaglig og didaktisk utviklingsarbeid.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk