2MMU5101-4 Musikk 2, emne 4: Musikklæreren som forsker og formidler

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2MMU5101-1 Musikk 1, emne 1 og 2MMU5101-2 Musikk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Praktisk arbeid med musisering, framføring og formidling
  • Undervisning på valgfritt instrument (inkludert direksjon, laptop, komposisjon)
  • Praktisk arbeid med planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid,  tverrfaglige samarbeidsprosesser og faglig utviklingsarbeid
  • Forskningslitteratur, vitenskapsteori og metodologi med hovedvekt på faglig utviklingsarbeid i musikkfaget og musikkutdanning som forskningsfelt.
  • Studenten skriver en forsknings- og utviklingsoppgave (FoU-oppgave). Oppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Hensikten med oppgaven er å gi en sammenhengende framstilling av og refleksjon over sentrale spørsmål som studenten vil møte i profesjonsutøvelsen. Oppgaven er veiledet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og om fellesskap for musikalsk læring
  • har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
  • har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring
  • har kunnskap om ulike metoder for forskings- og kunstnerisk utviklingsarbeid relatert til musikkfaget, eksempelvis autoetnografi og aksjonsforskning
  • har kunnskap om estetiske arbeidsformer og læreprosesser
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig fagdidaktisk og/eller kunstnerisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipp
  • kan lage og utøve egen musikk ved hjelp av akustiske og digitale instrument
  • kan lage og utøve et variert repertoar der musikk, dans og drama inngår, alene og i samspill med andre
  • kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere prosjektarbeid der musikk og andre estetiske uttrykk inngår
  • kan legge til rette for elevvurdering som bygger på forskningsbasert kunnskap om vurdering, musikkfaglig kompetanse og kulturteoretisk refleksjon, og kan kommunisere grunnlaget for vurderinga til andre
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
  • Studentstyrt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Veiledning
  • Bruk av digital læringsplattform

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Minst to ganger forberede og fremføre musikk for studentgruppa, alene og/eller sammen med andre
  • Minst to ganger gi tilbakemelding på fremføringer fra andre studenter.   
  • Godkjent problemstilling til fordypnings-/FoU-oppgaven
  • Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
Vurdering
  • En profesjonsrettet og praksisrelevant FoU-oppgave. Teller 50 % av karakteren i emnet.
  • Praktisk gruppeeksamen der studentene skal gjennomføre og presentere et prosjektarbeid. Studentene skal vise ferdigheter i og evne til samspill og formidling gjennom  sang og spill på ulike instrumenter, i kombinasjon med andre uttrykksformer som dans og drama. Gruppa får en felles karakter på prosjektet. Studentene leverer et individuelt refleksjonsnotat i etterkant og får individuell karakter basert på det. Gruppekarakter og individuell karakter legges sammen og vektes 49%/51%. Sammenlagt karakter på praktisk gruppeeksamen teller 50 % av karakteren i emnet.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
  • Alle
50%
Kombinasjonseksamen
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
50%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk