2MMU5101-3 Musikk 2, emne 3: Musikk som sosial praksis

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMU5101-2 Musikk 1, emne 2

Emnets innhold
  • Praktisk arbeid med å forstå, analysere, komponere, arrangere og vurdere musikk
  • Spill på instrumenter med hovedvekt på bass og trommer
  • Praktisk arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning, med vekt på å lede analyse- og komposisjonsprosesser og legge til rette musikalsk materiale for undervisning og læring
  • Kulturteori og pedagogisk teori med hovedvekt på musikk som sosial praksis, formelle og uformelle arenaer for musikkopplæring og mangfoldet av musikalsk mening og funksjoner i ulike kulturer
  • Studenten utfører et empirisk arbeid relatert til lokalt musikkliv og skriver en FoU-oppgave med utgangspunkt i dette

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om musikk fra ulike historiske epoker, sjangere og kulturer
  • har kunnskap om ulike sjanger- og stilideal i arbeid med improvisasjon, komposisjon og arrangering
  • har kunnskap om musikk og musikkundervisning som sosialt og kulturelt, globalt og lokalt fenomen
  • har kunnskap om hvordan menneskers musikerskap gjennom musikalske forhandlinger og reforhandlinger er innvevd i maktrelasjoner og smakshierarkier
  • har kunnskap om hvordan didaktiske valg kan ha inkluderende og ekskluderende virkninger
  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver og etnografiske metoder relatert til musikkfaget, eksempelvis observasjon, intervju og dokumentanalyse
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og drøfte musikkens funksjoner i tilknytning til lokale og krysskulturelle kontekster, samt drøfte og utfordre stereotypier og smakshierarkier som bidrar til å ekskludere og inkludere musikk og musikerskap
  • kan drøfte hvilken betydning uformelle læringsarenaer har for elevers musikk- og danseopplæring og hva slike erfaringer kan innebære for musikkopplæringa i skolen
  • kan ta i bruk ulike strategier for å forstå, analysere og skape musikk
  • kan skape egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsformål og læringsprosesser i musikkundervisning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig og inkluderende musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk
  • kan planlegge, gjennomføre og formidle et forskningsarbeid med etnografisk tilsnitt som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipp
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
  • Etnografisk arbeid
  • Studentstyrt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Veiledning
  • Bruk av digital læringsplattform

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Minst to ganger presentere eller instruere et eget arrangement/komposisjon
  • Godkjent problemstilling og metode foran FoU-oppgaven
  • Gjennomføre et empirisk arbeid
  • Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 25% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering
Vurdering
  • FoU-oppgave som rapporterer fra eget empirisk arbeid. Teksten veiledes i løpet av semesteret. Omfang 4000 ord +/- 10%.  Teller 50% av karakteren i emnet.
  • Individuell praktisk eksamen der kandidaten skal innstudere og lede eget arrangement og/eller egenkomponert musikk. Kan gjennomføres i klasserommet med en gruppe medstudenter eller som instruksjonsvideo. Kandidaten skal vise både musikkfaglige og didaktiske ferdigheter. Notat som redegjør for estetiske og didaktiske valg leveres sensorene i forkant av gjennomføringen. Teller 50% av karakteren i emnet.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
  • Alle
50%
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
50%
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap