2MMU5101-1 Musikk 1, emne 1: Eleven, læreren og musikkfaget

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Pedagogisk og didaktisk teori med hovedvekt på elev- og lærerrollen, musikkfaget og didaktisk relasjonstenkning
  • Arbeid med sang, spill, bevegelse og ulike former for visualisering/notasjon og musikkteknologi knyttet til å improvisere, komponere, lytte og formidle musikk
  • Spill på klasseromsinstrumenter med spesiell vekt på gitar/ukulele og sang
  • Praktisk arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning med fokus på å lede læreprosesser i å utøve, lage og oppleve musikk samt kulturforståelse
  • Arbeid med gjeldende læreplan for grunnskolen
  • Innføring i akademisk skriving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
  • har kunnskap om barn og unges ulike forutsetninger for å lære i musikkfaget
  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
Ferdigheter

Studenten 

  • kan igangsette og lede prosesser med å utøve, lage og oppleve musikk, knyttet til musikkens kulturelle dimensjon, med elever på trinnene 5-10
  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, leke, bevege seg og bruke musikkinstrumenter i musikkaktiviteter med barn og unge
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og andre lydkilder ved hjelp av analog og digital teknologi
  • mestrer et utvalg av tradisjonelle og moderne sanger og danser, rim, regler og sangleker til bruk i musikkundervisning
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
  • kan gjennomføre kortere undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom innhold, arbeidsformer, elev- og lærerforutsetninger, rammefaktorer, mål og vurderingsformer i musikkfaget
  • kan knytte musikkfaglige perspektiver til tverrfaglige prosjekter
  • kan skrive enkle akademiske musikkfaglige tekster og behersker grunnleggende kildebruk og referanseteknikk
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
  • Studentstyrt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Veiledning
  • Bruk av digital læringsplattform

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

 

Arbeidskrav
  • Minst to ganger forberede, fremføre og/eller lede en musikalsk aktivitet med gruppa (spesifiseres i undervisningsplanen). Det skal leveres et notat med didaktiske overveielser knyttet til gjennomføring av aktiviteten
  • To individuelle kortere skriftlige oppgaver.
  • Nettseminar knyttet til emnets problemstillinger og pensum
  • Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
Vurdering
  • 3 timers skoleeksamen bestående av kortsvarsoppgaver. Teller 50% av karakteren i emnet.
  • Individuell praktisk eksamen der studentene leder klassen i en musikalsk aktivitet som dreier seg om sang/spill/bevegelse. Varighet 15 minutter. Et didaktisk skjema der aktiviteten er beskrevet skal leveres sensorene når eksamen starter. Teller 50% av karakteren i emnet.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
3 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
50%
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
15 Minutt(er)
  • Alle
50%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk