2MMU171-5 Musikk: Fagdidaktikk musikk
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMU171-4 Musikk 2, emne 4
- Kulturorientert musikkpedagogikk
- Musikkdidaktikk som vitenskapsfag, profesjonsrettet kompetanse og didaktisk-metodiske ferdigheter med vekt på planlegging, progresjon og faglig utviklingsarbeid, musikkfaglige fellesskap og pedagogisk nytenkning samt målsetting og læringsorientert vurdering
- Praktisk-didaktisk arbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert og forskningsbasert kunnskap i musikkfagets didaktikk som vitenskapsfag
- har avansert og forskningsbasert kunnskap i musikkfagets didaktikk som profesjonsrettet fag og operasjonalisert metodefag
- har inngående kunnskap om planlegging og fagutviklingsarbeid, progresjon, målsetting og vurdering i undervisning og elevers læring i musikkfaget
- har inngående kunnskap om digitale og analoge læremidler og organiseringsprinsipper i musikkfaget
- har inngående kunnskap om flermodale og tverrfaglige aspekter ved musikk og musikkundervisning
Studenten
- kan analysere musikkfaglige problemstillinger basert på kunnskap om musikkfagets egenart og verdigrunnlag, og anvende innsikter fra analyse av faglige problemstillinger til undervisnings- og fagutviklingsarbeid
- kan tilegne seg forskningsbasert kunnskap om undervisning og læring i musikkfaget, og anvende den i profesjonsutøvelse og undervisningsarbeid
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering i musikkfaget og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
Studenten
- kan analysere, vurdere og formidle relevante faglige og etiske problemstillinger med vekt på musikkdidaktiske spørsmål og bidra til utvikling av musikkfaglige felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg i musikkfaget
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer musikkfaglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan forholde seg til begynneropplæring i lys av emnets læringsutbyttebeskrivelser
- Forelesninger
- Seminarer med studentframlegg og diskusjon
- Praktisk og veiledet arbeid med utvikling av didaktiske opplegg
- Bruk av digital læringsplattform
- Godkjent tema for eget musikkfaglig og didaktisk utviklingsarbeid
- Deltakelse på seminar med presentasjon av eget musikkfaglig og didaktisk utviklingsarbeid. Til presentasjonen skal det legges ved en skriftlig oversikt
- Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 25 % fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering
Gjennomføre og presentere et individuelt musikkfaglig og didaktisk utviklingsarbeid.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet