2MMU171-3 Musikk 2, emne 3: Musikk som sosial praksis
- Emnekode2MMU171-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår, 2025 Vår, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMU171-2 Musikk 1, emne 2
- Praktisk arbeid med å forstå, analysere, komponere, arrangere og vurdere musikk.
- Spill på instrumenter med hovedvekt på bass og trommer
- Praktisk arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning med vekt på å lede analyse- og komposisjonsprosesser og legge til rette musikalsk materiale for undervisning og læring
- Kulturteori og pedagogisk teori med hovedvekt på musikalsk mening, musikk som sosial praksis, formelle og uformelle musikkopplæringsarenaer og musikkens funksjoner i ulike barne- og ungdomskulturer
- Studenten utfører et lite feltarbeid relatert til lokalt musikkliv
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike historiske epoker, sjangere og kulturer
- har kunnskap om ulike sjanger- og stilideal i arbeid med improvisasjon, komposisjon og arrangering
- har kunnskap om musikk og musikkundervisning som sosialt og kulturelt, globalt og lokalt fenomen
- har kunnskap om hvordan menneskers musikerskap gjennom musikalske forhandlinger og reforhandlinger er innvevd i maktrelasjoner og smakshierarkier
- har kunnskap om hvordan didaktiske valg kan ha inkluderende og ekskluderende virkninger
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver og etnografiske metoder relatert til musikkfaget, eksempelvis observasjon, intervju og dokumentanalyse
Studenten
- kan reflektere over og drøfte musikkens funksjoner i tilknytning til vår nære kultur og i krysskulturelle kontekster samt drøfte og utfordre stereotypier og smakshierarkier som bidrar til å ekskludere og inkludere musikk og musikerskap
- kan drøfte hvilken betydning uformelle opplæringsarenaer har for musikk- og danseopplæring for elever og hva slike erfaringer kan innebære for musikkopplæringa i skolen
- kan ta i bruk ulike strategier for å forstå, analysere og skape musikk
- kan skape egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsformål og læringsprosesser i musikkundervisning
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk
- kan planlegge, gjennomføre og formidle et forskningsarbeid med etnografisk tilsnitt
- Forelesninger
- Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
- Studentstyrt arbeid
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
- Veiledning
- Bruk av digital læringsplattform
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Digital eller fysisk mappe med minimum 3 egne arrangementer og/eller komposisjoner
- Godkjent problemstilling og metode foran feltarbeidet
- Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20 % fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 50% | ||
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 20 Minutt(er) |
| 50% |
- Akademisk tekst som rapporterer fra eget feltarbeid. Teksten veiledes i løpet av semesteret. Omfang 1500-2000 ord. Teller 50 % av karakteren i emnet.
- Individuell praktisk eksamen der kandidaten skal innstudere og lede egnet arrangement og/eller egenkomponert musikk. Kan gjennomføres i klasserommet med en gruppe medstudenter eller som instruksjonsvideo. Kandidaten skal vise både musikkfaglige og didaktiske ferdigheter. Varighet 20 min. Notat som redegjør for estetiske og didaktiske valg leveres sensorene når eksamen starter. Teller 50 % av karakteren i emnet.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.