2MMU171-2 Musikk 1, emne 2: Musikalsk barne -og ungdomskultur

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMU171-1 Musikk 1, emne 1

Emnets innhold
  • Praktisk arbeid med musisering, musikkteori og lytting
  • Spill på ulike instrumenter med hovedvekt på piano
  • Praktisk arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning, med vekt på praktisk musikkteori og lytting i flermodalt perspektiv
  • Pedagogisk teori med hovedvekt på barne- og ungdomskultur, identitet, musikalske og estetiske læreprosesser og musikalsk utvikling

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om musikalsk barne- og ungdomskultur, lek, identitetsprosesser og musikalsk utvikling
  • har kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
  • har kunnskap om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster, medier og teknologi
  • har kunnskap om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk, og hvordan slike begreper er kroppslig og kulturelt forankret
Ferdigheter

Studenten

  • kan akkompagnere og uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter 

  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra ulike tradisjoner og sjangere og uttrykke opplevelser med og kunnskap om denne musikken gjennom ulike uttrykksformer
  • kan reflektere over hvordan musikkpreferanser, musikkunnskap og musikerskap henger sammen med identitet og kultur
  • kan lede aktiviteter som utforsker musikkteoretiske begreper gjennom bevegelse, samspill, lytting og musikkskaping
  • mestrer ulike innfallsvinkler til grunnopplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan bruke musikkfaglige arbeidsformer i arbeid med tverrfaglige tema og knytte musikkfaglige problemstillinger til disse temaene
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpassa og inkluderende musikkundervisning
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan musikk fungerer som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold og krysskulturelle kontekster
  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp, reflektere over ulike tilnærminger til progresjon og legge opp til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
  • Studentstyrt aktivitet og arbeid
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Veiledning
  • Bruk av digital læringsplattform

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Minst to ganger forberede, fremføre og/eller lede en musikalsk aktivitet med gruppa (spesifiseres i undervisningsplanen). Det skal leveres et notat med didaktiske overveielser knyttet til gjennomføring av aktiviteten
  • To individuelle kortere skriftlige oppgaver
  • Nettseminar knyttet til emnets problemstillinger
  • Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20 % fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
Vurdering
  • 6 timers skriftlig skoleeksamen bestående av 3 oppgaver fra utvalgte deler av emnets tematikk. Alle 3 oppgaver vektes likt. Teller 50% av karakteren i emnet.
  • Individuell praktisk eksamen der studentene leder klassen i en musikkaktivitet knytta til musikkteori og/eller lytting. Varighet 15 minutter. Et didaktisk skjema der aktiviteten er beskrevet skal leveres sensorene når eksamen starter. Teller 50 % av karakteren.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
50%
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
15 Minutt(er)
  • Alle
50%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk