2MMA5101S-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk og kvantitativ metode med FoU-oppgave

    • Emnekode
      2MMA5101S-4
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emner 2MMA5101S-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101S-2 eller tilsvarende, må være bestått.

Emnets innhold
  • Statistikk og kvantitativ metode
    • Stokastiske forsøk og stokastiske variable
    • Binomisk fordeling, hypergeometrisk fordeling og normalfordeling
    • Estimering
    • Hypotesetesting
    • Regresjon
  • Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
  • Nasjonale og internasjonale studier og kartlegginger av matematikklæring
  • Kvalitativ forskningsmetode knyttet til læring og undervisning i matematikk
  • Matematikkvansker og tilpasset opplæring
  • Regneark og IKT i matematikkundervisningen
  • Programmering: Statistiske mål som gjennomsnitt og standardavvik. Simulere sannsynlighet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om statistikk og statistiske metoder og kan relatere denne kunnskapen til utviklingsarbeid ved skolen og det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
  • har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking
  • har kunnskap om tekstprogrammering
Ferdigheter

Studenten         

  • kan bruke og formidle spesialkunnskap innen statistikk og statistiske metoder
  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5–10
  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser og kritisk vurdere resultater av slike undersøkelser
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil tre arbeidskrav
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
  • 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
50%
Hjelpemidler
Ved individuell muntlig eksamen: Datamaskin tilknyttet internett
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
50%
Eksamen
  • Individuell muntlig eksamen. Teller 50% av karakter i emne 4.
  • FoU-oppgave. Teller 50% av karakter i emne 4.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått. Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)