2MMA5101S-1 Matematikk 1, emne 1: Tall, algebra, statistikk og sannsynlighet

    • Emnekode
      2MMA5101S-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Faglige og fagdidaktiske perspektiv knyttet til de matematiske kunnskapsområdene
    • Tall og tallforståelse
      • Tallbegrep og tallforståelse
      • Posisjonssystemet og de fire regningsarter
      • Brøk, desimaltall og prosent
      • Utvidelser av tallområdet
      • Primtall og delelighet
    • Algebra
      • Overgang mellom tallregning og algebra og innføring av variabelbegrepet
      • Figurtall, konkreter og elevaktive arbeidsformer i algebralæringen
      • Regning med algebraiske uttrykk
      • Likninger og ulikheter
      • Algebraisk tenkning
    • Beskrivende statistikk
      • Sentralmål og spredningsmål
      • Fremstilling av statistikk i tabeller og diagrammer
      • Sannsynlighetsbegrepet og sannsynlighetsmodeller
      • Sammensatte forsøk
      • Betinget sannsynlighet
      • Kombinatorikk
  • Matematikkfaglige perspektiver på overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • Arbeidsformer og metoder i matematikkundervisning sett fra et elev- og lærerperspektiv
  • Problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring 
  • Teorier om læring og de konsekvenser dette har for matematikkundervisning
  • Matematikk og kommunikasjon
    • Språkets betydning i matematikkfaget og matematikkens språk
  • Matematikklærerkompetanser 
  • Norske læreplaner

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap i de matematiske kunnskapsområdene tall og tallforståelse, algebra, statistikk og sannsynlighet for trinnene 5-10
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold, spesielt knyttet til de matematiske kunnskapsområdene tall og tallforståelse, algebra, statistikk og sannsynlighet på de ulike trinnene i grunnskolen og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser, med særlig vekt på til de matematiske kunnskapsområdene tall og tallforståelse, algebra, statistikk og sannsynlighet, og tilrettelegging for elevers deltakelse i slike prosesser med og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall og tallforståelse, algebra, statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan vise til eksempler på arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenkning
  • kan sette seg inn i elevers matematiske tenkning og uttrykksformer
  • kan legge til rette for tilpasset matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov
Generell kompetanse

Studenten         

  • har kjennskap til i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har kjennskap til i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil tre innleveringsoppgaver
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
Hjelpemidler:
8 A4 sider med håndskrevne notater
Gjeldende læreplan for grunnskolen
Kalkulator uten kommunikasjonsmulighet
Eksamen

Individuell skriftlig 5 timers eksamen 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)