2MMA5101-3 Matematikk 2, emne 3: Geometri og matematisk analyse

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMA5101-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101-2 Matematikk emne 2

Emnets innhold
  • Geometri
    • Aksiomatisk oppbygning av euklidsk geometri
    • Trigonometri med utledning av sinus- og cosinussetningen
    • Vektorer og vektorregning, metriske egenskaper til vektorer i planet, skalarproduktet og projeksjoner
    • Avbildninger i planet og kongruensavbildninger
    • Kjenne til grunnskolegeometriens begrensninger og behovet for trigonometri
  • Matematisk analyse
    • Logaritmefunksjoner og trigonometriske funksjoner
    • Grenseverdi og kontinuitet
    • Derivasjon og anvendelser
    • Funksjonsdrøfting
    • Integrasjon, integrasjonsteknikker og anvendelser
    • Differensiallikninger
  • Matematisk teoridannelse
  • Bevis og argumentasjon
  • Eksperimenterende og utforskende arbeidsmåter
  • Vurdering for læring og tilpasset undervisning
  • Programmering: sentrale begreper, programmering med utvalgte verktøy

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematisk teoribygging
  • har kunnskap om matematisk analyse og kan relatere denne kunnskapen til det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
  • har kunnskap om grunnlaget og oppbygningen av euklidsk geometri og videre linjer fra geometrien i grunnskolen, og kan relatere denne kunnskapen til det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
  • har kunnskap om grunnleggende begreper i programmering
Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen geometri og matematisk analyse og knytte dette til relevant fagdidaktisk arbeid for trinn 5–10
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er preget av studentaktive arbeidsformer. Studentene er forventet å møte forberedt til undervisningen ved å ha lest aktuell pensumlitteratur og ha deltatt aktivt i eventuelle forberedende aktiviteter som er publisert i læringsplattformen.

Ved oppstart av semesteret blir det publisert en undervisningsplan som beskriver obligatorisk undervisning. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver og nettstøtter.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil fire oppgaver i henhold til undervisningsplanen. Oppgavene kan være både av skriftlig og muntlig art, i grupper og/eller individuelt.
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen

Individuell skriftlig 5 timers eksamen. Eksamen er todelt, én del med PC og én del uten PC.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
Tillatte hjelpemidler

Under hele eksamen:
Gjeldende læreplan for grunnskolen
8 A4-sider med håndskrevne notater
Kalkulator uten kommunikasjonsmulighet

Under én del av eksamen:
PC med digitale verktøy
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk