2MMA171S-2 Matematikk 1, emne 2: Tall og algebra, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171S-1 Matematikk 1, emne 1

Emnets innhold
  • Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene
    • tall og algebra, algebraisk tenkning og funksjonstenkning
    • statistikk og sannsynlighet 
  • Overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • Sammenheng mellom lærerens undervisningsmetode og elevenes læring i matematikk med vekt på tall, algebra og statistikk og sannsynlighet 
  • Begrepet matematisk kompetanse
  • Kommunikasjon i matematikklasserommet
  • Matematikkvansker og stort læringspotensial 
  • Didaktisk bruk av digitale verktøy
  • Algoritmisk tenkning 
    • Programmering og programmeringsverktøy med vekt på 5.-7. trinn 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med i tall og algebra, statistikk og sannsynlighet
  • har kunnskap om hvilken betydning overganger mellom ulike representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om elevers utvikling av algebraisk tenkning, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn 
  • har kunnskap om varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale 
  • har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
  • har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget i grunnskolen 
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på temaene tall og algebra, statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 1–7 
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon 
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking 
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene tall, algebra og statistikk og sannsynlighet, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i algoritmisk tenkning og programmering med vekt på grunnskolens trinn 5-7
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker 
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet. 

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver. 

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset. 

Praksis 

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. 

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen. 

Arbeidskrav
  • Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper 
  • Deltakelse på undervisning og seminarer som blir presisert i undervisningsplanen
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert 
Vurdering

Eksamen er todelt:

Del 1: Individuell skriftlig 4 timers eksamen (nasjonal deleksamen). Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 1/3 av karakteren i Matematikk 1, emne 2.

Del 2: Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 2/3 av karakteren i Matematikk 1, emne 2.

Både del 1 og del 2 må være vurdert til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
1/3
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
2/3
Del 2: Datamaskin tilknyttet internett
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk