2MMA171S-1 Matematikk 1, emne 1: Tall og tallbegrepet, geometri og måling og begynneropplæring i matematikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene tall og tallbegrepet, geometri og måling
  • Begynneropplæring i matematikk
  • Overgang barnehage/skole
  • Tilpasset opplæring
  • Algoritmisk tenkning
    • Programmering og bruk av programmeringsverktøy for de yngste elevene, inkludert analog programmering
  • Sammenheng mellom lærerens undervisningsmetode og elevenes læring i matematikk
  • Vurdering i matematikk og bruk av kartleggingsverktøy, inkludert nasjonale prøver i regning
  • Matematikk og kommunikasjon
  • Bli kjent med gjeldende læreplan i matematikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap i tall, geometri og måling som er relevant for undervisning i grunnskolens trinn 1-7, med spesiell vekt på begynneropplæring
  • har kunnskap om barns utvikling av tallforståelse, begynnende geometriopplæring og overgangen mellom barnehage og skole
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk, og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen som bruk av overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om innhold og oppbygning i gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • har grunnleggende kunnskap om programmering, og programmeringens plass i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling for alle elever på trinn 1–7
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan gjennom samtaler stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers matematiske tenkning
  • kan legge til rette for tilpasset matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse i de matematiske kunnskapsområdene tall, geometri og måling, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i algoritmisk tenkning og programmering i grunnskolens trinn 1-4
Generell kompetanse

Studenten         

  • har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har kjennskap til matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.

 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Inntil tre innleveringsoppgaver individuelt og/eller i gruppe
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Individuell skriftlig eksamen på 5 timer

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Kalkulator
100 %
Gjeldende læreplan for grunnskolen
8 A4-sider med håndskrevne notater
Kalkulator uten kommunikasjonsmulighet
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk