2MMA171-3 Matematikk 2, emne 3: Algebraisk tenkning, geometri og programmering
- Emnekode2MMA171-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår, 2025 Vår, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171-2 Matematikk emne 2
- Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
- Matematisk teoridannelse
- Bevis og argumentasjon
- Abstraksjon og generalisering
- Representasjon og kommunikasjon
- Dynamisk programvare og digitale verktøy i matematikkundervisningen
- Programmering i matematikkundervisningen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis
- har kunnskap om hvordan arbeide med abstraksjon og generalisering i grunnskolen.
- har kunnskap om matematisk teoridannelse, knyttet til den systematiske oppbyggingen av matematiske emner
- har kunnskap knyttet til progresjonen i læreplanen innenfor de matematiske kunnskapsområdene i grunnskolen
- har kunnskap om ulike aktiviteter som fremmer forståelse for geometri og programmering.
Studenten
- kan vurdere elevenes læring som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring innenfor de matematiske kunnskapsområdene
- kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i teori og egne erfaringer
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning
Studenten
- kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen
- Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) | Alle hjelpemidler tillatt unntatt kommunikasjon |
Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.