2MKRO5103-1 Kroppsøving 1, emne 1: Kroppsøving som skolefag

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav

Emnets innhold

Bevegelsesglede og lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse i ulike bevegelsesmiljø

Forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling:

  • motorisk utvikling og læring med vekt på nervesystemet og ferdighetsutvikling

Bevegelsesaktiviteter:

  • lek
  • vannkompetanse
  • orientering
  • ballsidighet
  • dans
  • tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter

Friluftsliv høst med overnatting

Fagdidaktikk:

  • kroppsøvingshistorie
  • kroppsøvingsfagets formål og egenart
  • undervisningsplanlegging, undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder
  • integrering av de grunnleggende ferdighetene

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering og forbindelse til andre skolefag
  • har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever og hvordan lek kan brukes som tilnærmingsmåte til aktiviteter i ulike bevegelsesmiljøer
  • har kunnskap om planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i kroppsøving
  • har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
  • kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer
  • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
  • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan tilrettelegge for grunnleggende vannkompetanse og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester, hvor praktisk aktivitet vektlegges i forhold til teori. Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og praktisk undervisning.

Undervisningen vil initiere læring, men læring skjer ved studentenes egeninnsats. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, bruk av digitale verktøy, læringsplattform, veiledet praksis, og aktiv deltakelse i utviklingsprosjekter.

 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudium

Obligatoriske aktiviteter
  • Observasjon og vurdering ved hjelp av digitale verktøy
  • HLR og livredningsprøve i vann
  • Deltakelse i planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av aktivitetsopplegg med barn
  • Deltakelse på nærmiljøfriluftslivstur høst m/ overnatting
  • 75% aktiv deltakelse i undervisningen i henhold til undervisningsplan. Ingen temaer kan utelates helt, og godkjenning bygger på en helhetlig vurdering av studentens relasjons-, klasseledelses-, didaktiske og faglige kompetanse
Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen.

Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
Tillatte hjelpemidler: Gjeldende læreplan i papirformat
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk