2MKRO5102-4 Kroppsøving 2, emne 4: Kroppsøving som utviklingsarena

    • Emnekode
      2MKRO5102-4
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2MKRO5101-2 Kroppsøving 1, emne 2

Emnets innhold

Aktivitet og livsstil, trening og helse

  • biomekanikk og prinsipper for hensiktsmessige bevegelser
  • ergonomi
  • forebygging av utenforskap

Bevegelsesaktiviteter

  • kart og digitale verktøy
  • ballaktiviteter
  • ekspressive og kreative bevegelsesaktiviteter
  • et utvalg av utradisjonelle idrettsaktiviteter
  • friluftsliv

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samarbeid og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
  • har kunnskap om bevegelsesmiljø, trening og treningsprinsipp egnet for elever
  • har kunnskap om den særskilte rollen kroppsøving kan ha for utvikling av personlig trygghet, trygge relasjoner og å forebygge utenforskap
  • har kunnskap om hensiktsmessige bevegelser
Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger, og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
  • kritisk vurdere kilder der ulike datainnsamlingsstrategier er benyttet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenkning og innovasjon i kroppsøvingsfaget
  • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester, hvor praktisk aktivitet vektlegges i forhold til teori. Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og praktisk undervisning.

Undervisningen vil initiere læring, men læring skjer ved studentenes egeninnsats. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, bruk av digitale verktøy, læringsplattform, veiledet praksis, og aktiv deltakelse i utviklingsprosjekter.

 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Et individuelt praktisk-muntlig arbeidskrav innen biomekanikk
  • To skriftlige mappeoppgaver, én i gruppe og én individuell
  • 75% aktiv deltakelse i undervisningen i henhold til undervisningsplan. Ingen temaer kan utelates helt, og godkjenning bygger på en helhetlig vurdering av studentens relasjons-, klasseledelses-, didaktiske og faglige kompetanse.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
100%
Eksamen

Mappevurdering. Studentene skal levere en mappe som består av gruppeoppgaven og den individuelle oppgaven.

Prestasjonen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)