Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MKRO5102-3 Kroppsøving 2, emne 3: Kroppsøving i skole og samfunn

    • Emnekode
      2MKRO5102-3
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2MKRO5101-1 Kroppsøving 1, emne 1 og 2MKRO5101-2 Kroppsøving 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått.

Emnets innhold

Bevegelse og kroppslig læring

  • kroppsbilde og kroppspress
  • fysisk aktivitet relatert til kjønn, kulturbakgrunn og sosial klasse
  • kroppsøving i et samfunnsperspektiv

Bevegelsesaktiviteter

  • tradisjonelle og alternative bevegelsesaktiviteter

Utviklingsarbeid og faglig fornying

  • kroppsøving som tverrfaglig emne
  • FoU i kroppsøving
  • forskningsmetode og kildekritikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
  • har kunnskap om forskning i kroppsøving
  • har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
  • har kunnskap om skole-hjem-samarbeid og tverretatlig samarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i utviklingsprosjekt i kroppsøving
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere Forsknings og utviklingsarbeid (FoU) knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan arbeide med mangfold, forskjellighet og flerkulturell forståelse i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i dagens samfunnsperspektiv
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester og har sin hovedtyngde på teoretiske emner og FOU-oppgaven. Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og noe praktisk undervisning. Undervisningen vil initiere læring, men læring skjer ved studentenes egeninnsats. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, bruk av digitale verktøy, læringsplattformer, veiledet praksis, og fordypning i eget FoU-prosjekt. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil ett skriftlig arbeid nærmere beskrevet i undervisningsplanen
  • 75% aktiv deltakelse i undervisningen i henhold til undervisningsplan. Ingen temaer kan utelates helt, og godkjenning bygger på en helhetlig vurdering av studentens relasjons-, klasseledelses-, didaktiske- og faglige kompetanse.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
  • Alle
51%
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
49%
Eksamen

1. FOU-oppgave i selvvalgt tema 

2. Individuell muntlig eksamen 

FOU-oppgaven teller 51% av endelig karakter og den muntlige eksamen teller 49% av endelig karakter. Det gis en samlet karakter for emnet etter gjennomført muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)