2MKRO5101-3 Kroppsøving 2, emne 3: Kroppsøving som utviklingsarena
- Emnekode2MKRO5101-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MKRO5101-2 Kroppsøving 1, emne 2
Aktivitet og livsstil, trening og helse
- Biomekanikk og prinsipper for hensiktsmessige bevegelser
- Ergonomi
- Forebygging av utenforskap
Bevegelsesaktiviteter
- Orientering
- Ballaktiviteter
- Bevegelse til musikk
- Ekspressive aktiviteter
- Et utvalg av utradisjonelle idrettsaktiviteter
- Friluftsliv
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om begrepet fair play og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
- har kunnskap om bevegelsesmiljø, trening og treningsprinsipp egnet for elever
- har kunnskap om den særskilte rollen kroppsøving kan ha for utvikling av personlig trygghet, trygge relasjoner og forebygge vold og mobbing
- har kunnskap om hensiktsmessige bevegelser
Studenten
- kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
- kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger, og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
- kritisk vurdere kilder der ulike datainnsamlingsstrategier er benyttet
Studenten
- kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving som bygger på prinsippet om bærekraftig utvikling
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Emnet går over ett semester og har i sin hovedtyngde praktisk aktivitet (ca. 60 %) i forhold til teori (ca.40 %). Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og praktisk undervisning.
Undervisningen vil initiere læring, men læring skjer ved studentenes egeninnsats. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, bruk av digitale verktøy, læringsplattform, veiledet praksis, og aktiv deltakelse i utviklingsprosjekter.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Et individuelt praktisk-muntlig arbeidskrav om muskelbruk og løfteteknikk i styrketreningsøvelser
- To skriftlige mappeoppgaver, én i gruppe og én individuell
- Det kreves minimum 80 % aktiv deltakelse i undervisningen. Ingen temaer kan utelates helt og godkjenning bygger på en helhetlig vurdering.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell | 100% |
Mappevurdering. Studentene skal levere en mappe som består av gruppeoppgaven og den individuelle oppgaven.
Prestasjonen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.