2MKRO5101-3 Kroppsøving 2, emne 3: Kroppsøving som utviklingsarena

    • Emnekode
      2MKRO5101-3
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MKRO5101-2 Kroppsøving 1, emne 2

Emnets innhold

Aktivitet og livsstil, trening og helse

  • Biomekanikk og prinsipper for hensiktsmessige bevegelser
  • Ergonomi
  • Forebygging av utenforskap

Bevegelsesaktiviteter

  • Orientering
  • Ballaktiviteter
  • Bevegelse til musikk
  • Ekspressive aktiviteter
  • Et utvalg av utradisjonelle idrettsaktiviteter
  • Friluftsliv

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begrepet fair play og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
  • har kunnskap om bevegelsesmiljø, trening og treningsprinsipp egnet for elever
  • har kunnskap om den særskilte rollen kroppsøving kan ha for utvikling av personlig trygghet, trygge relasjoner og forebygge vold og mobbing
  • har kunnskap om hensiktsmessige bevegelser
Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger, og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
  • kritisk vurdere kilder der ulike datainnsamlingsstrategier er benyttet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving som bygger på prinsippet om bærekraftig utvikling
  • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester og har i sin hovedtyngde praktisk aktivitet (ca. 60 %) i forhold til teori (ca.40 %). Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og praktisk undervisning.

Undervisningen vil initiere læring, men læring skjer ved studentenes egeninnsats. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, bruk av digitale verktøy, læringsplattform, veiledet praksis, og aktiv deltakelse i utviklingsprosjekter.

 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Et individuelt praktisk-muntlig arbeidskrav om muskelbruk og løfteteknikk i styrketreningsøvelser
  • To skriftlige mappeoppgaver, én i gruppe og én individuell
  • Det kreves minimum 80 % aktiv deltakelse i undervisningen. Ingen temaer kan utelates helt og godkjenning bygger på en helhetlig vurdering.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
100%
Vurdering

Mappevurdering.  Studentene skal levere en mappe som består av gruppeoppgaven og den individuelle oppgaven.

Prestasjonen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Physical education as a development area
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)