2MKRO171-2 Kroppsøving 1, emne 2: Klasseledelse i kroppsøving
- Emnekode2MKRO171-2
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalt forkunnskaper: 2MKRO171-1 Kroppsøving 1
 
Kroppsøvingsdidaktikk:
- kroppsøvingslærerrollen
 - tilpasset opplæring
 - inkluderende kroppsøvingsundervisning
 - eleven som utforskende aktør
 - underveisvurdering og sluttvurdering
 - de tre tverrfaglige temaene
 - refleksjon og kritisk tenkning
 - undervisningsplanlegging og undervisningsmetoder
 
Bevegelsesaktiviteter:
- vannkompetanse del 2
 - vinteraktiviteter på snø og is
 - ballspill; innovasjonsspill og nettspill
 - tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskulturen
 - lek
 
Friluftsliv vinter
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
 - har kunnskap om vurdering i kroppsøving
 - har kunnskap om idretts- og bevegelsesaktivitet, friluftsliv, leik, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
 - har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
 - kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer
 - kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
 - kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, friluftsliv, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
 - kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
 - kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
 - kan gi svømmeopplæring
 
Studenten
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning
 - kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
 - kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
 
Emnet går over ett semester og har i sin hovedtyngde praktisk aktivitet (ca. 60 %) i forhold til teori (ca. 40 %). Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og praktisk undervisning.
Undervisningen vil initiere læring, men læring skjer ved studentenes egeninnsats. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, bruk av digitale verktøy, læringsplattform, veiledet praksis, og aktiv deltakelse i utviklingsprosjekter.
- En obligatorisk oppgave om kroppsøvingslærerrollen
 - Praktisk – metodiske undervisningsopplegg.
 - Framlegg av årsplan i kroppsøving (gruppearbeid)
 - Minimum 80 % aktiv deltakelse i undervisningen. Ingen temaer kan utelates helt, og godkjenning bygger på en helhetlig vurdering av studentens relasjons-, klasseledelses-, didaktiske og faglige kompetanse
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 45 Minutt(er)  | 
  | 100  | Praktisk-metodisk eksamen  |  
45 minutter individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig eksaminering.
Eksamen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.