2MKRLE5101-7 KRLE: Dannelse, profesjonsetikk og humanistiske vitenskapstradisjoner
- Emnekode2MKRLE5101-7
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2KRLE5101-6 KRLE emne 6
- Idéhistoriske og aktuelle perspektiver på dannelse, profesjonsetikk og humanistiske vitenskapstradisjoner
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskaper om ulike dannelsestradisjoner
- har inngående kunnskaper om etiske problemstillinger innenfor utdanningsfeltet
- har inngående kunnskaper om utvalgte humanistiske vitenskapstradisjoner
Studenten
- kan drøfte dannelsesbegrepets betydning for utviklingen av det moderne kulturmønsteret
- kan drøfte ulike sider ved profesjonsetikken i det moderne
- kan drøfte hvordan ulike humanistiske vitenskapstradisjoner kommer til uttrykk på det pedagogiske og det profesjonsetiske området
Studenten
- kan forstå og drøfte betydningen av dannelsesteoretisk og profesjonsetisk kunnskap for undervisningen i grunnskolen
- Forelesinger og seminarer
- Tekststudier
- Muntlige framlegg
- Bruk av digital læringsplattform
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Aktiv deltakelse med framlegg og respons i seminar ifølge semesterplanen
- 75 % tilstedeværelse i undervisningen
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100% |
Fem timers individuell skriftlig skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.