2MKRLE5101-7 KRLE: Dannelse, profesjonsetikk og humanistiske vitenskapstradisjoner

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2KRLE5101-6 KRLE emne 6

Emnets innhold
  • Idéhistoriske og aktuelle perspektiver på dannelse, profesjonsetikk og humanistiske vitenskapstradisjoner

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskaper om ulike dannelsestradisjoner
  • har inngående kunnskaper om etiske problemstillinger innenfor utdanningsfeltet
  • har inngående kunnskaper om utvalgte humanistiske vitenskapstradisjoner
Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte dannelsesbegrepets betydning for utviklingen av det moderne kulturmønsteret
  • kan drøfte ulike sider ved profesjonsetikken i det moderne
  • kan drøfte hvordan ulike humanistiske vitenskapstradisjoner kommer til uttrykk på det pedagogiske og det profesjonsetiske området
Generell kompetanse

Studenten

  • kan forstå og drøfte betydningen av dannelsesteoretisk og profesjonsetisk kunnskap for undervisningen i grunnskolen
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesinger og seminarer
  • Tekststudier
  • Muntlige framlegg
  • Bruk av digital læringsplattform

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Aktiv deltakelse med framlegg og respons i seminar ifølge semesterplanen
  • 75 % tilstedeværelse i undervisningen
Vurdering

Fem timers individuell skriftlig skoleeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk