2MKRLE5101-6 KRLE: Religion, politikk og medier

    • Emnekode
      2MKRLE5101-6
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2KRLE5101-5 KRLE emne 5

Emnets innhold
  • Emnet har tre hovedområder: (1) religion og menneskerettigheter, (2) religion og politikk og (3) religion og medier.
  • I emnet utforsker studentene hvordan de ulike områdene overlapper og virker sammen, og hvordan religion og livssyn formes og utvikles i møte med menneskerettigheter, medier og politikk.
  • Gjennom utforskingen av de tre hovedområdene tematiseres også religion som begrep.
  • I alle deler av emnet drøftes relevansen for undervisningen i skolen.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forholdet mellom religion og menneskerettigheter
  • har inngående kunnskap om forholdet mellom religion, politikk og lovgivning
  • har inngående kunnskap om aktuelle utviklingstrekk knyttet til religioner og livssyn i Norge og andre europeiske land
  • har inngående kunnskap om hvordan religion og livssyn kommer til uttrykk i medier, herunder digitale medier
  • har inngående kunnskap om hvordan religion formes og endres når den formidles på ulike måter i dagens medie- og informasjonssamfunn
  • har inngående kunnskap om bruk av vitenskapelige perspektiver og metoder i utforsking av religion i dag
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike vitenskapelige perspektiver på religion og livssyn slik de framtrer i Norge og andre europeiske land
  • kan vurdere religioner og livssyns rolle i samfunnet med maktkritiske perspektiver, inkludert kjønnsteoretiske perspektiver
  • kan kritisk vurdere ulike begrunnelser for menneskerettighetene og analysere hvordan menneskerettigheter brukes på forskjellige måter, inkludert som verdisystem og som juridiske rammer
  • kan analysere medietekster om ulike religiøse temaer ut fra ulike perspektiver
  • kan analysere hvordan utviklingstrekk i samfunnet påvirker rammene for KRLE-undervisningen i skolen og bidra til en relevant utvikling av faget
Generell kompetanse

Studenten

  • kan problematisere og reflektere over hvordan de ulike temaene som tas opp i emnet, påvirker hvordan vi forstår religion som begrep og kategori
  • kan reflektere over hvordan ulike forståelser av religion som begrep og kategori kommer til uttrykk i utformingen av og undervisningen i KRLE-faget
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminarer med studentpresentasjon
  • Selvstudium
  • Bruk av digital læringsplattform
  • Oppgaveskriving under veiledning

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler en identitet som lærer. Det skal være en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden ut fra undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Skriftlig oppgave om et utvalgt tema på 2000 ord
  • Fagsamtale med lærer
  • 75% tilstedeværelse i undervisningen
  • Utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
100%
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
CREE: Religion, politics and media
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Historisk-filosofiske fag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)