2MIT4007 Inkludering i teknologirike læringsmiljø

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • digital danning, identitet og sosialiseringsprosesser
  • historisk og samfunnsmessig perspektiv på digitaliseringsprosesser i utdanning
  • profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)
  • bruk av ulike digitale teknologier for å skape inkluderende læringsmiljø
  • spillpedagogikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om digital danning
  • inngående kunnskap om digitale mediers betydning for identitetsutvikling og sosialiseringsprosesser
  • kunnskap om nyere perspektiver og forskning på digitale medier og teknologirike læringsmiljø
  • kunnskap om tilpasning og inkludering i det digitale samfunnet
  • kunnskap om forholdet mellom digital teknologi og utdanning i et dannings- og samfunnsperspektiv
Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teknologi og digitale medier for å aktivt fremme et inkluderende læringsmiljø
  • anvende sine didaktiske kunnskaper i teknologirike læringsmiljø
  • utøve og utvikle egen profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) i et danningsperspektiv
Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte pedagogiske problemstillinger knyttet til digitale medier
  • kritisk reflektere over digitale medier og teknologi i pedagogisk arbeid
  • kritisk vurdere hvordan man kan anvende digital teknologi for å tilpasse opplæringen i et mangfoldig læringsmiljø
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er samlingsbasert og vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, praktiske øvelser, individuelt arbeid og gruppearbeid.

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Levere utkast til tre mappeoppgaver
Eksamen

Mappeinnlevering som består av to valgfrie mappeoppgaver og en introduksjon til mappen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk