2MIT4004 Vitenskapsteori og forskningsmetode

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver for utdanningsvitenskapen
  • Epistemologiske spørsmål vedrørende emner som vitenskap, kunnskap og sannhet
  • Vitenskapsteoretiske perspektivers ontologiske posisjonering
  • Kvalitative og kvantitative tilnærminger til produksjon av kunnskap
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av data
  • Forskningsetiske problemstillinger

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og sentrale begreper i disse
  • har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper for kvalitative og kvantitative tilnærminger til utdanningsvitenskapelig forskning
  • har inngående kunnskap om datainnsamling, -tolkning og -analyse for ulike sentrale forskningstilnærminger i utdanningsvitenskapelig forskning
  • har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
  • kan på en kritisk måte analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
  • kan arbeide selvstendig i utarbeidelsen av en prosjektbeskrivelse for et mastergradsprosjekt
  • kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper om vitenskapsteoretiske perspektiver og om metodologiske problemstillinger i vurdering av eget og andres arbeid
  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger, både på campus og digitalt
  • Nettseminarer
  • Veiledning i gruppe og individuelt
Arbeidskrav
  • 75 % oppmøte til undervisning
  • Aktiv deltakelse i nettseminarer
  • Individuell skriftlig oppgave som så skal diskuteres i grupper
  • Skrive skisse til problemstilling og metode for egen masteroppgave og diskutere denne i grupper
  • Skrive revidert skisse til problemstilling og metode for egen masteroppgave
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager med oppgitt oppgave.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk