2MIT4004 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver for utdanningsvitenskapen
- Epistemologiske spørsmål vedrørende emner som vitenskap, kunnskap og sannhet
- Vitenskapsteoretiske perspektivers ontologiske posisjonering
- Kvalitative og kvantitative tilnærminger til produksjon av kunnskap
- Datainnsamling, analyse og tolkning av data
- Forskningsetiske problemstillinger
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og sentrale begreper i disse
- har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper for kvalitative og kvantitative tilnærminger til utdanningsvitenskapelig forskning
- har inngående kunnskap om datainnsamling, -tolkning og -analyse for ulike sentrale forskningstilnærminger i utdanningsvitenskapelig forskning
- har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
Studenten
- kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
- kan på en kritisk måte analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
- kan arbeide selvstendig i utarbeidelsen av en prosjektbeskrivelse for et mastergradsprosjekt
- kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper om vitenskapsteoretiske perspektiver og om metodologiske problemstillinger i vurdering av eget og andres arbeid
- kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet
- Forelesninger, både på campus og digitalt
- Nettseminarer
- Veiledning i gruppe og individuelt
- 75 % oppmøte til undervisning
- Aktiv deltakelse i nettseminarer
- Individuell skriftlig oppgave som så skal diskuteres i grupper
- Skrive skisse til problemstilling og metode for egen masteroppgave og diskutere denne i grupper
- Skrive revidert skisse til problemstilling og metode for egen masteroppgave
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager med oppgitt oppgave.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet