2MEN5101S-3 Engelsk 2, emne 3: Research and development in the English subject
- Emnekode2MEN5101S-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MEN5101S-1, Engelsk 1, emne 1 og 2MEN5101S-2 Engelsk 1, emne 2
- Utvikling av problemstilling, valg av metode, kildebruk og egne skriveferdigheter gjennom akademisk skriving på engelsk
- Selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning
- Utvikling av didaktisk og pedagogisk kompetanse
- Vurdering i engelskfaget
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
- har kunnskap om noen sentrale teorier om fremmedspråkopplæring
- har kunnskap om metodene dokumentanalyse og litteraturgjennomgang
- har kunnskap om ulike typer tekst samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom oppgaven
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i forskjellige sjangre, og være en god språkmodell for elevene
- kan bruke vurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan bruke digitale læringsverktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og pedagogisk arbeid med elever
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
- kan gjennomføre et selvstendig FoU-arbeid under veiledning
- kan anskaffe, anvende og analysere data på en kritisk og selvstendig måte, som følger gjeldende etiske normer, ved å bruke enten dokumentanalyse eller litteraturgjennomgang som metode
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving på engelsk
Studenten
- kan kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan bidra til faglig utvikling gjennom å utføre et mindre forskningsprosjekt
- kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse
Undervisningen blir lagt opp i form av ulike seminarer, arbeid i grupper og individuelt. Arbeid med oppgaven utføres individuelt, under veiledning. Studentene skal også utføre praktiske oppgaver, inkludert hverandrevurdering. Aktiv deltakelse i undervisningen og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i årsplanen og undervisningsplanen.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Godkjent prosjektskisse
- Deltakelse på minst to veiledninger basert på skriftlig materiale innlevert på forhånd
- Deltakelse med fremlegg på oppgaveseminar
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens digitale læringsplattform
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell FoU-oppgave på ca. 5000 ord forankret i en fagdidaktisk problemstilling.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I vurderingen legges det vekt på innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.