2MEN5101S-3 Engelsk 2, emne 3: Research and development in the English subject

    • Emnekode
      2MEN5101S-3
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MEN5101S-1, Engelsk 1, emne 1 og 2MEN5101S-2 Engelsk 1, emne 2

Emnets innhold
  • Utvikling av problemstilling, valg av metode, kildebruk og egne skriveferdigheter gjennom akademisk skriving på engelsk
  • Selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning
  • Utvikling av didaktisk og pedagogisk kompetanse
  • Vurdering i engelskfaget

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
  • har kunnskap om noen sentrale teorier om fremmedspråkopplæring
  • har kunnskap om metodene dokumentanalyse og litteraturgjennomgang
  • har kunnskap om ulike typer tekst samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom oppgaven
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i forskjellige sjangre, og være en god språkmodell for elevene
  • kan bruke vurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
  • kan bruke digitale læringsverktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og pedagogisk arbeid med elever
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
  • kan gjennomføre et selvstendig FoU-arbeid under veiledning
  • kan anskaffe, anvende og analysere data på en kritisk og selvstendig måte, som følger gjeldende etiske normer, ved å bruke enten dokumentanalyse eller litteraturgjennomgang som metode
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving på engelsk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan bidra til faglig utvikling gjennom å utføre et mindre forskningsprosjekt
  • kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen blir lagt opp i form av ulike seminarer, arbeid i grupper og individuelt.  Arbeid med oppgaven utføres individuelt, under veiledning. Studentene skal også utføre praktiske oppgaver, inkludert hverandrevurdering. Aktiv deltakelse i undervisningen og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i årsplanen og undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Godkjent prosjektskisse
  • Deltakelse på minst to veiledninger basert på skriftlig materiale innlevert på forhånd
  • Deltakelse med fremlegg på oppgaveseminar
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens digitale læringsplattform
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Individuell FoU-oppgave på ca. 5000 ord forankret i en fagdidaktisk problemstilling.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I vurderingen legges det vekt på innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)