Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MEN5101S-2 Engelsk 1, emne 2: Literature, culture and teaching English 1

    • Emnekode
      2MEN5101S-2
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MEN5101S-1 Engelsk 1, emne 1

Emnets innhold
  • Et utvalg tekster og andre kulturelle uttrykk egnet til å fremme studentenes kjennskap til engelskspråklig litteratur og kultur, samt deres engelskspråklige og litteraturfaglige kompetanse og evne til refleksjon
  • Et utvalg tekster med fokus på litteratur og andre kulturuttrykk egnet til å fremme språklig og interkulturell læring, demokrati og medborgerskap og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen på 5.-10. trinn
  • Utvikling, tilpasning og vurdering av undervisning, inkludert utforming og differensiering av lærestoff og læremidler for 5.-10. trinn
  • Innføring i relevant fagspråk
  • Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)
  • Styrings- og veiledningsdokumenter
  • Relevant forsknings- og utviklingsarbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om engelskspråklig litteratur og film tilpasset elevgruppen 
  • har kunnskap om samfunnsliv og kulturuttrykk med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, demokrati og medborgerskap og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen
  • har innsikt i meningsfull og språkstimulerende bruk av tekster, filmer og digitale ressurser tilpasset elevgruppen
  • har innsikt i hvordan ulike læringsstrategier bidrar til utvikling av selvregulerte elever
  • har kunnskap om læreplanverket, læremidler, digitale læringsarenaer, kartleggingsverktøy og differensieringspraksis for engelskfaget
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling i engelsk, og om progresjon i engelskfaget
  • har kunnskap om tilpasset engelskopplæring for trinn 5-10
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10
Ferdigheter

Studenten

  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen
  • kan velge ut og legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og film på en måte som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene, interkulturell kompetanse, forståelse av de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, og de overordnede verdier og prinsipper for utdanningen
  • kan planlegge og lede undervisning og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter og læremidler, også digitale, til bruk i opplæringen
  • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning og egnede lærebøker og andre læremidler
  • kan bruke muntlig og skriftlig engelsk sikkert og selvstendig i ulike situasjoner og sjangere, med presisjon, flyt og sammenheng
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle om kulturuttrykk og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling av interkulturell kompetanse, demokrati og medborgerskap og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen
  • kan utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen blir lagt opp i form av ulike seminarer, arbeid i grupper og individuelt. Studentene skal også utføre praktiske oppgaver, inkludert hverandrevurdering. Aktiv deltakelse i undervisningen og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i årsplanen og undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil 3 arbeidskrav, hvorav minst 1 muntlig. Arbeidskravene vil være individuelle og/eller i grupper. Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)