2MEN5101-6 Engelsk: Assessing and researching English

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MEN5101-5 Engelsk emne 5

Emnets innhold
  • Vitenskapsteori relatert til engelsk som undervisningsfag
  • Sjanger og skrivemåte innen engelsk akademisk skriving
  • Utvikling og refleksjon av fagdidaktiske problemstillinger om engelsk i det norske skolesystemet
  • Sammenheng mellom vurderingspraksis, mål og undervisningsmetode
  • Vurdering som en integrert del av engelskundervisningen som motiverer og fremmer læring og kompetanseheving
  • Ulike vurderingsteorier og -perspektiver (vurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, hverandrevurdering, egenvurdering, osv.)
  • Ulike typer vurderingspraksis (tilbakemelding, framovermelding, skriftlig/muntlig vurdering, oppgaver, karaktersetting, osv.)
  • Praktisk og profesjonsrettet arbeid med oppgaver relatert til kompetansemål, kjennetegn og kriterier for engelskfaget
  • Bruk av relevante digitale verktøy
  • Innføring i relevant fagspråk
  • Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om fagområdet engelsk, med spesiell fokus på grunnskoleopplæringen
  • har avansert kunnskap om vurderingsteorier, -perspektiver, -praksiser og utfordringer knyttet til vurdering i engelsk som fag i norsk skole
  • har inngående kunnskap om grunnleggende teori og praksis relatert til engelsk didaktikk og fagvurdering
  • har inngående kunnskap om faglige kompetansemål for engelskfaget i det norske skolesystemet
  • har inngående kunnskap om engelsk som vitenskapelig språk
  • har inngående kunnskap om hvordan en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven skal bygges opp
Ferdigheter

Studenten

  • kan sette ut i praksis den nasjonale læreplanen for engelskfaget, og følge gjeldende retningslinjer og lovpålegg om riktig vurderingspraksis
  • kan reflektere over, anvende og tilpasse vurderingsmetoder som fremmer muntlig og skriftlig kommunikativ kompetanse i engelsk
  • kan bidra til at elevene kan reflektere over egen læring, og gi konstruktive tilbakemeldinger til sine medelever
  • kan vurdere, tilpasse og designe oppgaver som fremmer læring i engelskfaget
  • kan tilpasse sin vurderingspraksis til den enkelte elev, i en mangfoldig og flerspråklig klasserom
  • kan utvikle og formulere relevante mål og problemstillinger (research questions) for eget mastergradsprosjekt
  • kan skrive en prosjektbeskrivelse som tilfredsstiller konvensjonene for engelsk akademisk språk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til vurdering i engelskfaget på en profesjonell, kritisk og informert måte
  • kan bidra med faglig tyngde i diskusjoner om vurdering i skolen, med spesielt fokus på engelskfaget i grunnskolen
  • kan videreutvikle egen kompetanse i vurdering, og bidra til utvikling av skolens vurderingskultur
  • utviser kritisk refleksjon om kildebruk når det gjelder elevers arbeid så vel som sitt eget arbeid
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen legges opp i form av forelesninger, seminarer og nettbasert arbeid, individuelt og i grupper. Nærmere spesifikasjon vil fremgå i årsplan og semesterplan. Aktiv deltakelse gjennom høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • En prosjektbeskrivelse for masteroppgaven på 2500-4000 ord (referanseliste er ikke inkludert), levert i henhold til frist spesifisert i undervisningsplanen.
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
100%
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2MEN171-6
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk