Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MEN5101-5 Engelsk: Cultural Expressions in English

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MEN5101-4 Engelsk 2, emne 4 eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Studie av en rekke kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden med fokus på didaktiske, kritiske og teoretiske vinklinger
  • Bevisstgjøring av mangfoldet av kulturelle uttrykk som vi møter gjennom media, digitale kanaler, litterære tekster, film, musikk, og andre estetiske former.
  • Teorier som fremmer forståelse av kulturelle forskjeller og likheter
  • Analyser av mekanismer som underbygger stereotypier og hvordan disse kan håndteres i klasserommet
  • Akademisk skriving
  • Innføring i relevant fagspråk
  • Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan man kan bruke kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden på mellom- og ungdomstrinnet
  • har inngående kunnskap om forskjellige kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden, inkludert tekster for barn og unge som fremmer forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
  • har inngående kunnskap om opplæring i engelsk på mellom- og ungdomstrinnet, inkludert progresjon i engelskfaget og tilpasset opplæring
  • har inngående kritisk tekstanalytisk kompetanse og evne til å uttrykke seg faglig på engelsk muntlig og skriftlig
  • har inngående kunnskap om hvordan emnets kunnskaper og ferdigheter kan brukes i arbeid med å fremme interkulturell forståelse og kompetanse
  • har inngående kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for emnet og for engelskfaget på trinn 5-10
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning om kulturelle uttrykk og relevant didaktisk teori
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisnings-, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens evne til å tenke og reflektere over kulturelle uttrykk i den engelskspråklige verden, både på mellom- og ungdomstrinnet
  • kan bruke et presist akademisk engelsk språk både muntlig og skriftlig
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til bruk av kulturelle uttrykk i engelskundervisningen på trinn 5-10
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg tilpasset elever på trinn 5-10 med kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden som grunnlag
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen legges opp i form av seminarer og nettbasert arbeid, individuelt og i grupper. Nærmere spesifikasjon vil fremgå i årsplan og semesterplan. Aktiv deltakelse gjennom høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet.

Arbeidskrav
  • Inntil 4 obligatoriske arbeider (muntlig og/eller skriftlig) levert i henhold til frister spesifisert i undervisningsplanen. Arbeidskravene vil være individuelle og/eller i grupper.
  • 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk