2MEN171-4 Engelsk 2, emne 4: Research and development in the English subject

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emner: 2MEN171-1 Engelsk 1, emne 1 og 2MEN171-2 Engelsk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Utvikling av problemstilling, valg av metode, kildebruk og egne skriveferdigheter gjennom akademisk skriving på engelsk
  • Selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning
  • Utvikling av didaktisk og pedagogisk kompetanse
  • Innføring i relevant fagspråk
  • Innføring i relevante forskningsmetoder (f.eks. observasjon og spørreskjema som forskningsmetode)
  • Anvendelse av vitenskapsteori og forskningsmetode
  • Forskningsetikk
  • Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)
  • Dialogisk vurdering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
  • har kunnskap om noen sentrale teorier om fremmedspråkopplæring
  • har kunnskap om ulike typer tekst samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom oppgaven
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i forskjellige sjangre, og være en god språkmodell for elevene
  • kan bruke digitale læringsverktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og pedagogisk arbeid med elever
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle
  • temaer til bruk i undervisning, blant annet i tverrfaglige prosjekt
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
  • kan gjennomføre et selvstendig FoU-arbeid under veiledning
  • kan anskaffe, anvende og analysere data på en kritisk og selvstendig måte som følger gjeldende etiske normer
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving på engelsk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan bidra til faglig utvikling og nytenkning gjennom å utføre et mindre forskningsprosjekt
  • kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går i vårsemesteret og legges opp med en innføringsdel bestående av ukentlig undervisning i form av seminarer. Det videre arbeidet med oppgaven utføres individuelt, under veiledning. Aktiv bruk av høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Studentene skal også utføre praktiske oppgaver slik det går fram av undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Godkjent prosjektskisse
  • Deltakelse på minst to veiledninger basert på skriftlig materiale innlevert på forhånd
  • Deltakelse med fremlegg på oppgaveseminar
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Individuell FoU-oppgave/ fordypningsoppgave på 5000-6000 ord forankret i en fagdidaktisk problemstilling.

I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk