2MASTER17E Masteroppgave - enreprenøriell
- Studiepoeng45
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning. Oppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert, og dokumentere studentens evne til systematisk utvikling av et didaktisk produkt, vitenskapelig metodebruk og argumentasjon. Studenten skal knytte oppgaven til sin faglige spesialisering. Dersom masteroppgaven skrives innenfor et undervisningsfag skal den ha solid forankring i fag og fagdidaktikk, og kan i tillegg omfatte elementer fra pedagogikk og spesialpedagogikk. Dersom masteroppgaven skrives i profesjonsrettet pedagogikk, bør den knyttes til undervisning i fag.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk
- har spesialisert innsikt innenfor sin valgte faglige fordypning
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til utforskning av nye problemområder
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
- kan formidle og diskutere innenfor fagområdet, blant både spesialister og allmennhet
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Alternativ 1 Individuell
Arbeidet med masteroppgaven utføres individuelt med veiledning. Formen på veiledningen avtales mellom den enkelte student og veileder. Studenten må regne med å levere presentasjon av didaktisk produkt og skriftlig materiale før veiledning med en klar avtale om hva det skal gis veiledning på. Veiledende norm for omfanget på oppgaven står i retningslinjer for masteroppgaven.
Alternativ 2 Samskriving i par
Samskriving godkjennes ved søknad. Arbeidet med masteroppgaven utføres i par med veiledning. Formen på veiledningen avtales mellom studentene og deres veileder. Studentene må regne med å levere presentasjon av didaktisk produkt og skriftlig materiale før veiledning med en klar avtale om hva det skal gis veiledning på. Veiledende norm for omfanget på oppgaven står i retningslinjer for masteroppgaven.
- Gjennomføring av veiledning i henhold til avtalt plan mellom student og veileder
- 65% obligatorisk deltakelse på masterseminar
- Aktiv deltakelse på masterkonferanse (80% seminar)
Alternativ 1 Individuell
Individuell masteroppgave bestående av to elementer;
1. didaktisk produkt med veiledning
2. skriftlig begrunnelse og refleksjon
Justerende individuell muntlig eksamen
Det gis individuell eksamenskarakter fastsatt på bakgrunn av de tre elementene, didaktisk produkt med veiledning, skriftlig begrunnelse og refleksjon og den muntlige eksaminasjonen. Den muntlige eksaminasjonen vil potensielt kunne justere karakteren ett nivå opp eller ned.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Alternativ 2 Samskriving i par
Samskrevet masteroppgave bestående av to elementer;
1. didaktisk produkt med veiledning
2. skriftlig begrunnelse og refleksjon
Justerende individuell muntlig eksamen
Det gis individuell eksamenskarakter fastsatt på bakgrunn av de tre elementene, didaktisk produkt med veiledning, skriftlig begrunnelse og refleksjon og den individuelle muntlige eksaminasjonen. Den muntlige eksaminasjonen vil potensielt kunne justere karakteren ett nivå opp eller ned.
Ved eksamen i par står begge deltakerne til ansvar for alt innhold i den samskrevne oppgaven. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Alle studiets emner må være fullført og bestått før masteroppgaven kan vurderes.