2M302 Vitenskapsteori og metodologi

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver, særlig innenfor humaniora
  • Epistemologiske spørsmål vedrørende emner som kunnskap, sannhet og kausalitet
  • Vitenskapsteoretiske perspektivers ontologiske posisjonering
  • Vitenskapelige tilnærminger til produksjon av kunnskap, kvalitative og kvantitative

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hva vitenskap og kunnskap kan være
  • har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og sentrale begreper i disse
  • har inngående kunnskap om kvalitative tilnærminger til det å gjøre forskning innen sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper for kvantitativ metode
  • har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
  • kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
  • kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om vitenskapsteoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål
  • kan formidle egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger på samlinger og på nettet
  • Litteraturstudier, individuelt og i gruppe
  • Nettbaserte studieformer som diskusjoner og seminar
  • Bruk av læringsplattformen Fronter
Arbeidskrav
  • Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Aktiv deltagelse i nettseminar
  • Opptil to skriftlige individuelle oppgaver som dokumenterer utforskning av vitenskapsteoretiske perspektiver og/eller sentrale begreper i vitenskapsteoretisk sammenheng
Vurdering
  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager med oppgitt oppgave, med omfang på 2500-3000 ord (ikke medregnet referanser). Både språkkunnskapene og innhold må være tilfredsstillende for å bestå eksamen. 
  • Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter. 
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2ML302 Vitenskapsteori og metodologi
10
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk