2M301 Kulturteori og estetikk

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Sentrale perspektiver er:

  • å opparbeide teoretisk og analytisk innsikt i hvordan menneskene skaper mening og betydning i tilværelsen ved hjelp av språket
  • å synliggjøre at estetiske dimensjoner er produkt av sosiokulturelle forhold samtidig som de bidrar til å opprettholde og i lengre perspektiv endre disse forholdene
  • å synliggjøre at former for undervisning og læring finner sted i språklige og estetiske betydningssystemer
  • å vise ulike måter klasse, kjønn, etnisitet spiller inn i kulturdeltakelse og i estetiske bedømmelser
  • å tematisere og analysere hvordan ungdoms- og skolekulturene utfordres av mediekultur og kulturelt mangfold.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hva kulturbegrepet innebærer i ulike forskningstradisjoner samt om forholdet mellom estetikk og kulturteori
  • har inngående kunnskap om problemstillinger som vedrører kultursosiologisk og estetisk ulikhet og variasjon langs akser som høy og lav kultur, global og lokal kultur, nasjonal og regional kultur 
  • har avansert kunnskap innenfor fenomenene kulturendring, kulturmøter og kulturelt mangfold samt spesialisert innsikt i ungdomskultur og skolekultur, samt estetiske dimensjoner ved disse
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er samlings- og nettbasert. Den nettbaserte delen er basert på læringsplattformen Fronter. Studentene skriver oppgaver, deltar i nettseminar, og får veiledning på nettet.
På samlingene vil organiseringen være basert på forelesninger, seminarframlegg, samtale og diskusjoner. Den samlingsbaserte delen av studiet vil være organisert i fire samlinger

Arbeidskrav
  • Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Nettseminarer
  • Ett individuelt skriftlig arbeid
Vurdering

En individuell skriftlig hjemmeeksamen over gitt oppgave til avtalt tid og med omfang på ca. 2500-3000 ord.  

Lengde: 3 dager.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk