2LUOPP3 Masteroppgave

    • Emnekode
      2LUOPP3
    • Studiepoeng
      45
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår, 2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studiets emner må være fullført og bestått

Emnets innhold

Masteoppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning. Selve oppgaven skal dokumentere studentens evne til vitenskapelig metodikk, argumentasjon og presentasjon i en lengre sammenhengende tekst. Studenten skal knytte oppgaven til sin faglige spesialisering på trinn 8-13, og en didaktisk dimensjon skal innreflekteres i arbeidet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet i kultur- og språkfagenes didaktikk, og spesialisert kunnskap innenfor sin valgte faglige spesialisering (norsk eller engelsk)
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger samt formidle og diskutere innenfor fagområdet, blant både spesialister og allmennhet
Arbeids- og undervisningsformer

Innenfor rammene for masteroppgaven inngår et obligatorisk masteroppgaveseminar. Dette organiseres som forelesninger og seminarer og innleveringer på digital læringsplattform. Masteroppgaveseminaret skal resultere i en prosjektbeskrivelse.

Arbeidet med masteroppgaven skal utføres individuelt, med veiledning. Formen på veiledningen avtales mellom den enkelte veileder og student, men det anbefales at mest mulig av veiledningen foregår på bakgrunn av skriftlig materiale som studenten har sendt veileder på forhånd. Veiledende norm for omfanget på oppgaven er 30000 ord +/- 10%. 

Arbeidskrav
  • Aktiv deltakelse på masteroppgaveseminar. Dette inkluderer minimum 75 % deltakelse på forelesninger og seminarer i forbindelse med masteroppgaveseminar.
  • Prosjektbeskrivelse som må leveres faglærere og veileder og godkjennes før man kan gå i gang med materialinnsamling og –bearbeiding.
  • Gjennomføring av avtalt veiledning.
  • Muntlig framlegg (vitenskapelig paper) på masterstudentkonferanse ved Høgskolen i Innlandet, Hamar (vårsemesteret), samt aktiv deltakelse på denne konferansen i form av konstruktiv tilbakemelding på minst to andre studenters framlegg. Framlegget skal ta utgangspunkt i et kapittel fra studentens masteroppgaveprosjekt. Arbeidsspråk under konferansen for kandidater med fordypning i engelsk skal være engelsk; disse kandidatene skal framlegge på engelsk. Arbeidsspråk under konferansen for kandidater med fordypning i norsk skal være norsk; disse kandidatene skal framlegge på norsk. Det kreves tilstedeværelsen under hele konferansen.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100
Vurdering

Individuell skriftlig masteroppgave som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Kandidater med fordypning i norsk skal skrive masteroppgaven på norsk.

Kandidater med fordypning i engelsk skal skrive masteroppgaven på engelsk.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2LUOPP2 Masteroppgave
50
Emnenavn på engelsk: 
Master's Thesis
Emnenavn på nynorsk: 
Masteroppgåve
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Femårig lektorutdanning
Studieprogram
Lektorutdanning i språkfag
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)