2END16H2 Fagdidaktikk i engelsk II
- Emnekode2END16H2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
2END16H1- Fagdidaktikk i engelsk I, eller at det tas samtidig.
- sentrale teorier om ulike tilnærminger til fremmedspråkopplæring i et historisk perspektiv
- nyere forskning på fremmedspråkopplæring
- planlegging og vurdering av undervisning i engelskfaget
- utvikling og tilpasning av lærestoff i engelsk
- Det felles europeiske rammeverk for språk
- bruk av digitale verktøy
- kildebruk
- tredjespråkstilegnelse
- engelsk som verdensspråk
- yrkesrettet engelsk
- strategier og metoder for arbeid med film og andre audiovisuelle virkemidler
- strategier og metoder for undervisning i språk, litteratur og kulturkunnskap
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om Det felles europeiske rammeverket for språk
- har inngående kunnskap om engelsk som tredjespråk og verdensspråk, samt relevansen for dette i engelskopplæringen i norsk skole
- har bred kunnskap om metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk i et historisk perspektiv
- har bred kunnskap om forskning og forskningsmetoder innen engelsk didaktikk
- har inngående kunnskap om digitale media i engelskopplæringen
- har bred kunnskap om ulike måter å bruke film og andre audiovisuelle virkemidler i engelskfaget
- har inngående kunnskap om strategier og metoder for undervisning i kulturkunnskap
- har bred kunnskap om yrkesfaglig engelsk i videregående opplæring
- har inngående kunnskap om kildebruk
Studenten
- kan reflektere over egen planlegging og undervisningsledelse, og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan bruke digitale læringsverktøy med ulike formål, særlig med tanke på differensiering
- kan reflektere over tilrettelegging for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
- kan reflektere over egen vurderingspraksis
- kan tilegne seg kunnskap fra og vurdere forskning innen fagfeltet
- kan knytte forskning på fagfeltet opp mot egen undervisningspraksis
Studenten
- kan kommunisere med flyt og presisjon på engelsk, både muntlig og skriftlig, om faglige problemstillinger og forskning
- kan reflektere over utvelgelse av relevant fagstoff og formidling tilpasset målgruppen
Emnet går over to semestre. Undervisningen består av fysiske og digitale ressurser, og omfatter forelesninger, seminarer og gruppearbeid, selvstudium, studentpresentasjoner, oppgaveskriving og bruk av digital læringsplattform.
- 1-2 skriftlige oppgaver
- 1-2 muntlige oppgaver
- 75 % frammøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) | 100% |
- individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager, der innhold, struktur, språk og kildebruk vurderes
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet