2BSRLES-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Barnehagens lovgrunnlag
  • Barns rettigheter
  • Barnehagens ledelse og organisering
  • Mangfold (sosialt, kulturelt, og religiøst)
  • Det norske velferdssamfunnet
  • Barndom, barnehage og familie
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Kristen tro og kulturarv
  • Øvrige verdensreligioner og livssyn
  • Filosofi og etisk grunnlagstenkning
  • Verdiformidling

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • har bred kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet
  • har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
  • har kunnskap om barnehagen som organisasjon
  • har kunnskap om hvordan man kan hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan man kan samarbeide med andre hjelpeinstanser
  • har bred kunnskap om kristen tro og kulturarv
  • har bred kunnskap om andre utbredte verdensreligioner, samt andre livssyn
  • har kunnskap om filosofi, grunnlagstenkning, etikk og verdiformidling
  • har kunnskap om barns rettigheter, samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften
  • har kunnskap om samisk kultur og rettigheter
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold
  • kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
  • kan formidle kulturens fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
  • kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • kan kritisk reflektere over bruk av digitale verktøy i barnehagen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan møte etiske utfordringer i barnehagen
  • kan arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
  • kan reflektere rundt barnehagen som organisasjon og dens utfordringer
  • kan se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn
  • kan se betydningen av mangfold (sosialt, kulturelt og religiøst) for barnehagens virksomhet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminarvirksomhet
  • Studentaktiviteter individuelt og i gruppe
  • Veiledning
  • Canvas som læringsplattform
  • Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse
  • Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek, og læring, BULL1

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Arbeidskrav
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres 
  • Ett gruppevis muntlig arbeidskrav
  • Ett gruppevis skriftlig faglig arbeid
  • Ett individuelt skriftlig faglig arbeid
Vurdering

Individuell muntlig eksamen, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk