2BSRLEC-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Barnehagens lovgrunnlag
- Barns rettigheter
- Barnehagens ledelse og organisering
- Mangfold (sosialt, kulturelt, og religiøst)
- Det norske velferdssamfunnet
- Barndom, barnehage og familie
- Barn i vanskelige livssituasjoner
- Kristen tro og kulturarv
- Øvrige verdensreligioner og livssyn
- Filosofi og etisk grunnlagstenkning
- Verdiformidling
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- har bred kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet
- har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
- har kunnskap om barnehagen som organisasjon
- har kunnskap om hvordan man kan hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner og hvordan man kan samarbeide med andre hjelpeinstanser
- har bred kunnskap om kristen tro og kulturarv
- har bred kunnskap om andre utbredte verdensreligioner, samt andre livssyn
- har kunnskap om filosofi, grunnlagstenkning, etikk og verdiformidling
- har kunnskap om barns rettigheter, samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften
- har kunnskap om samisk kultur og rettigheter
Studenten
- kan reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold
- kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
- kan formidle kulturens fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
- kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- kan kritisk reflektere over bruk av digitale verktøy i barnehagen
Studenten
- kan møte etiske utfordringer i barnehagen
- kan arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
- kan reflektere rundt barnehagen som organisasjon og dens utfordringer
- kan se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn
- kan se betydningen av mangfold (sosialt, kulturelt og religiøst) for barnehagens virksomhet
- Forelesninger og seminarvirksomhet
- Studentaktiviteter individuelt og i gruppe
- Veiledning
- Canvas som digital læringsplattform
- Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse
- Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek, og læring, BULL1
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
- Ett gruppevis muntlig arbeidskrav
- Ett gruppevis skriftlig faglig arbeid
- Ett individuelt skriftlig faglig arbeid
Individuell muntlig eksamen, vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet