2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår
- Emnekode2BPRAS-2-1
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
2BPRAS-1-1 Praksis 1. studieår eller tilsvarende må være bestått
Praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle kunnskapsområdene i utdanningen, og anses som en sentral læringsarena. Det er progresjon i praksisstudiet, og studiet er knyttet til ulike sider av barnehagelæreres virksomhet.
Innholdet i praksisstudiet er knyttet til kunnskapsområdene«Barns utvikling, lek og læring, BULL2», «Språk, tekst og matematikk» og «Kunst, kultur og kreativitet».
Sentralt i praksisstudiet 2. studieår
- Ledelse og veiledning av barnehagepersonale
- Samarbeid med barnehagens ulike samarbeidspartnere
- Deltakelse i barnehagens arbeid
- Barnehagen som lærende organisasjon
- Barns mangfoldige uttrykk
- Barnehagen som arena for inkludering og mangfold
- Overganger i barns barnehagehverdag?
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og barnehagen som danningsarena og læringsmiljø
- har kunnskap om barnehagens samarbeidspartnere og samarbeidsformer
- har kunnskap om veiledning
- har kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskaper om barnehagen som danningsarena og læringsmiljø
- har kunnskaper om barnehagelærerens rolle og arbeid for et inkluderende og mangfoldig barnehagemiljø
- har kunnskaper om ulike overganger i barns barnehagehverdag
Studenten
- kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
- tar initiativ til og ansvar for å lede pedagogiske prosesser og gi barn varierte erfaringer
- viser evne til å inngå i samspill og møte barns nysgjerrighet og mangfoldige uttrykk med innlevelse
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn og framstå som en bevisst rollemodell
- har evne til å kommunisere med barn, personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
Studenten
- fremtrer som en reflektert pedagogisk leder og fagperson gjennom pedagogiske ledelse, samarbeid og kommunikasjon med barn, foresatte, personale og samarbeidspartnere
- viser innsikt i og reflekterer kritisk over barnehagen som en lærende organisasjon sett i sammenheng med aktuelle styringsdokumenter, og barnehagen som danningsarena og læringsmiljø
- viser innsikt i og reflekterer kritisk over eget pedagogisk grunnsyn og se dette i sammenheng med egen pedagogisk praksis
- viser evne til og forståelse for profesjonsetiske utfordringer og perspektiver i arbeid med barn, foreldre og personale i mangfoldsperspektiv
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisstudiet i andre studieår består av totalt 40 dager veiledet og vurdert praksis (20 dager høst og 20 dager vår). Praksis foregår i samme barnehage høst og vår. Praksis foregår i en annen barnehage enn i første studieår.
Studenten skal observere, planlegge og delta i formelle og uformelle leke- og læringssituasjoner og i hverdagsaktiviteter, samt lede personalet i dette arbeidet. Studenten skal gjennomføre oppgaver knyttet til kunnskapsområdene, og skal aktivt oppsøke og delta i veiledning.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.
- Obligatorisk tilstedeværelse (inkluderer praksisdager, praksisforberedelse, deltakelse på førpraksismøte, veiledning gitt av praksislærer, praksisoppsummering)
- Midtveisvurdering
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Veiledet, individuell praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.