2BPRAB-3-1 Praksis 3. studieår

    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

       Forutsetter at praksis tilknyttet 2. studieår er bestått

Emnets innhold

Praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle kunnskapsområdene i utdanningen, og anses som en sentral læringsarena. Det er progresjon i praksisstudiet, og studiet er knyttet til ulike sider av barnehagelæreres virksomhet. 

Innholdet i praksisstudiet er knyttet til kunnskapsområdene «Språk, tekst og matematikk» og «Kunst, kultur og kreativitet».

Sentralt i praksisstudiet 3. studieår:

  • Ledelse og veiledning av barnehagepersonale
  • Deltakelse i barnehagens arbeid
  • Barns mangfoldige uttrykk
  • Barnehagen som arena for inkludering og mangfold

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og barnehagen som danningsarena og læringsmiljø
  • har kunnskaper om barnehagen som danningsarena og læringsmiljø
  • har kunnskaper om barnehagelærerens rolle og arbeid for et inkluderende og mangfoldig barnehagemiljø
Ferdigheter

Studenten

  • kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
  • tar initiativ til og ansvar for å lede pedagogiske prosesser og gi barn varierte erfaringer
  • viser evne til å inngå i samspill og møte barns nysgjerrighet og mangfoldige uttrykk med innlevelse
  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn og framstå som en bevisst rollemodell
Generell kompetanse

Studenten

  • fremtrer som en reflektert pedagogisk leder og fagperson gjennom pedagogisk ledelse, samarbeid og kommunikasjon med barn, foresatte, personale og samarbeidspartnere
  • viser innsikt i og reflekterer kritisk over barnehagen som en lærende organisasjon sett i sammenheng med aktuelle styringsdokumenter, og barnehagen som danningsarena og læringsmiljø
  • viser evne til og forståelse for profesjonsetiske utfordringer og perspektiver i arbeid med barn, foreldre og personale i mangfoldsperspektiv
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i tredje studieår består av totalt 30 dager veiledet og vurdert praksis (15 dager høst og 15 dager vår). Praksis foregår i samme barnehage høst og vår. Praksis foregår i en partner- eller praksisbarnehagen som høgskolen inngår avtale med. Studenten skal ikke til samme barnehage som andre studieår. 

Studenten skal observere, planlegge og delta i formelle og uformelle leke- og læringssituasjoner og i hverdagsaktiviteter, samt lede personalet i dette arbeidet. Studenten skal gjennomføre oppgaver knyttet til kunnskapsområdene, og skal aktivt oppsøke og delta i veiledning.

Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.

Arbeidskrav
  • Obligatorisk tilstedeværelse (inkluderer praksisdager, praksisforberedelse, deltakelse på førpraksismøte, veiledning gitt av praksislærer, praksisoppsummering)
  • Midtveisvurdering
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk