2BPRAB-2-1 Praksis 2. studieår
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
Forutsetter at praksis tilknyttet 1. studieår er bestått.
Praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle kunnskapsområdene i utdanningen, og anses som en sentral læringsarena. Det er progresjon i praksisstudiet, og studiet er knyttet til ulike sider av barnehagelæreres virksomhet.
Innholdet i praksisstudiet er knyttet til kunnskapsområdene «Barns utvikling, lek og læring, BULL2» og «Natur, helse og bevegelse».
Sentralt i praksisstudiet 2. studieår:
- Ledelse og veiledning av barnehagepersonale
- Samarbeid med barnehagens ulike samarbeidspartnere
- Barnehagen som lærende organisasjon
- Overganger i barns barnehagehverdag
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om barnehagens samarbeidspartnere og samarbeidsformer
- har kunnskap om veiledning
- har kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskaper om ulike overganger i barns barnehagehverdag
Studenten
- kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
- tar initiativ til og ansvar for å lede pedagogiske prosesser og gi barn varierte erfaringer
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn og framstå som en bevisst rollemodell
- har evne til å kommunisere med barn, personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
Studenten
- fremtrer som en reflektert pedagogisk leder og fagperson gjennom pedagogisk ledelse, samarbeid og kommunikasjon med barn, foresatte, personale og samarbeidspartnere
- viser innsikt i og reflekterer kritisk over barnehagen som en lærende organisasjon sett i sammenheng med aktuelle styringsdokumenter, og barnehagen som danningsarena og læringsmiljø
- viser innsikt i og reflekterer kritisk over eget pedagogisk grunnsyn og se dette i sammenheng med egen pedagogisk praksis
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisstudiet i andre studieår består av totalt 20 dager veiledet og vurdert praksis. Praksis foregår i en partner- eller praksisbarnehage som høgskolen inngår avtale med.
Studenten skal observere, planlegge og delta i formelle og uformelle leke- og læringssituasjoner og i hverdagsaktiviteter, samt lede personalet i dette arbeidet. Studenten skal gjennomføre oppgaver knyttet til kunnskapsområdene, og skal aktivt oppsøke og delta i veiledning.
Høgskolen har egne føringer for praksisstudiet. Disse føringene tydeliggjør forventninger og ansvar til de involverte partene: Praksis i barnehagelærerutdanningen
- Obligatorisk tilstedeværelse (inkluderer praksisdager, praksisforberedelse, deltakelse på førpraksismøte, veiledning gitt av praksislærer, praksisoppsummering)
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell |