Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2BLSUS1-1 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BBULLS-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2 og 2BSRLES-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk, eller tilsvarende

Emnets innhold
  • Ledelse, organisasjon, samarbeid og veiledning
  • Endrings, kvalitets – og utviklingsarbeid
  • Profesjonsdanning og profesjonsspråk
  • Samarbeid og kommunikasjon
  • Strukturelle, kulturelle og historiske rammer

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier og endringsprosesser
  • har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
  • har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser
Ferdigheter

Studenten

  • kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan samarbeide med kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste
  • kan analysere, bruke og vurdere lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • kan reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse og barnehagens praksis knyttet til profesjonsetikk og videreutvikling av barnehagelærerrollen
  • kan motivere til, veilede i og reflektere over lek og læringsprosesser i barnehagen 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen danningsprosess og ha en kritisk tilnærming til egen profesjonsutøvelse
  • kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
  • kan lede og dokumentere pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
  • har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
  • kan utøve profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digital dømmekraft
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Selvstudium
  • Seminarundervisning og workshop
  • Studentaktivitet individuelt og i grupper
  • Skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner
  • Gruppearbeid
  • Veiledning knyttet til arbeidskrav
  • Bruk av digital læringsplattform Canvas
  • Praksis som læringsarenaer, se egen emnebeskrivelse

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og føringer for praksisstudiet, Praksis i barnehagelærerutdanningen

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres
  • Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres 
  • Et individuelt skriftlig arbeid
  • Et muntlig framlegg i gruppe
Eksamen

Individuell muntlig eksamen, som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A - F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk