2BLSUS1-1 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Emnekode2BLSUS1-1
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BBULLS-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2 og 2BSRLES-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk, eller tilsvarende
 
- Ledelse, organisasjon, samarbeid og veiledning
 - Endrings, kvalitets – og utviklingsarbeid
 - Profesjonsdanning og profesjonsspråk
 - Samarbeid og kommunikasjon
 - Strukturelle, kulturelle og historiske rammer
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier og endringsprosesser
 - har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
 - har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
 - har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
 
Studenten
- kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
 - kan samarbeide med kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste
 - kan analysere, bruke og vurdere lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
 - kan reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse og barnehagens praksis knyttet til profesjonsetikk og videreutvikling av barnehagelærerrollen
 - kan motivere til, veilede i og reflektere over lek og læringsprosesser i barnehagen
 
Studenten
- kan reflektere over egen danningsprosess og ha en kritisk tilnærming til egen profesjonsutøvelse
 - kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
 - kan lede og dokumentere pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
 - har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
 - kan utøve profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digital dømmekraft
 
- Forelesninger
 - Selvstudium
 - Seminarundervisning og workshop
 - Studentaktivitet individuelt og i grupper
 - Skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner
 - Gruppearbeid
 - Veiledning knyttet til arbeidskrav
 - Bruk av digital læringsplattform Canvas
 - Praksis som læringsarenaer, se egen emnebeskrivelse
 
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på universitetet og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres
 - Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres
 - Et individuelt skriftlig arbeid
 - Et muntlig framlegg i gruppe
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
Individuell muntlig eksamen, som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A - F, der E er laveste ståkarakter.