2BLSUC1-1 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BBULLC-2 Barns utvikling lek og læring, BULL2 og 2BSRLEC-1 Samfunn, religion, livssyn og etikk, eller tilsvarende
- Ledelse, organisasjon, samarbeid og veiledning
- Endrings, kvalitets – og utviklingsarbeid
- Profesjonsdanning og profesjonsspråk
- Samarbeid og kommunikasjon
- Strukturelle, kulturelle og historiske rammer
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier og endringsprosesser
- har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
- har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser
Studenten
- kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
- kan samarbeide med kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste
- kan analysere, bruke og vurdere lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- kan reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse og barnehagens praksis knyttet til profesjonsetikk og videreutvikling av barnehagelærerrollen
- kan motivere til, veilede i og reflektere over lek og læringsprosesser i barnehagen
Studenten
- kan reflektere over egen danningsprosess og ha en kritisk tilnærming til egen profesjonsutøvelse
- kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
- kan lede og dokumentere pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- kan utøve profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digital dømmekraft
- Forelesninger
- Selvstudium
- Seminarundervisning og workshop
- Studentaktivitet individuelt og i grupper
- Skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner
- Gruppearbeid
- Veiledning knyttet til arbeidskrav
- Bruk av digital læringsplattform Canvas
- Praksis som læringsarena, se egen emnebeskrivelse
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og føringer for praksisstudiet, Praksis i barnehagelærerutdanningen
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
- Et individuelt skriftlig arbeid
- Et muntlig framlegg i gruppe
Individuell muntlig eksamen, som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |