2BKKKS-2 Kunst, kultur og kreativitet
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Estetiske praksiser og kunstfaglige aktiviteter i barnehagen
- Estetisk oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner
- Ulike kunst- og kulturuttrykk
- Lek, improvisasjon, komposisjon og bevegelse
- Spill på instrumenter, sang og dans
- To- og tredimensjonal forming
- Dramapedagogiske metoder
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende elementer, kunstneriske virkemidler og arbeidsmåter innen drama, forming og musikk
- har kunnskap om lek, kreativitet og improvisasjon og hvordan dette kan skape motivasjon, identitet og selvoppfatning
- har kunnskap om hvordan kunst og kultur bidrar til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, utvikling, læring og danning
- har kunnskap om kultur av, med og for barn samt kulturarv i flerkulturelle perspektiver
Studenten
- kan organisere og skape miljøer i barnehagens inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek
- kan anvende ulike redskaper, instrumenter, teknikker og materialer både i planlagte og spontane estetiske samspill med barn
- kan bruke leken som grunnlag for kunstneriske uttrykk
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
- kan organisere et inkluderende, mangfoldig og stimulerende kulturfellesskap der varierte estetiske uttrykksformer har sin naturlige plass
Studenten
- ser barns mangeartede estetiske uttrykk som grunnlag for demokratisk deltakelse
- kan stimulere barns estetiske væremåte og livsmestring
- kan reflektere over barnehagelærerens ansvar som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
- kan bygge på utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
- Praktisk skapende arbeid med dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer og medier i verksteder, musikkrom og dramasaler, både individuelt og i gruppe.
- Forelesninger
- Veiledning
- Bruk av digital læringsplattform Canvas
- Tverrfaglig samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring, BULL2
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og føringer for praksisstudiet, Praksis i barnehagelærerutdanningen
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres.
- Aktivitet mellom samlinger som framgår av undervisningsplanen og som skal dokumenteres
- En individuell oppgave i forbindelse med praksis
- Ett tverrfaglig praktisk prosjekt i gruppe
- Inntil tre enfaglige arbeider, nærmere presisert i undervisningsplanen
Individuell eksamen som består av en praktisk, muntlig presentasjon av forberedt materiale og samtale med sensor. Presentasjonen knyttes til teoretisk og praktisk arbeid i emnet.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |