Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2BFLKBC-1 Lek, kunst og bevegelse

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Praktisk og teoretisk fordypning i fagene drama, forming, musikk og bevegelse
  • Ulike perspektiver på lek
  • Barns estetiske og kroppslige væremåte og uttrykksformer
  • Praktisk tilnærming til kunstdidaktisk og lekpedagogisk arbeid
  • Utvikling av et selvstendig estetisk uttrykk til bruk i pedagogisk arbeid
  • Møter med ulike kunstuttrykk og praksiser
  • Nyere forskning og utviklingsarbeid 

Læringsutbytte

 Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:  

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske, praktiske kulturelle og filosofiske perspektiver på lek, kunst og bevegelse i arbeid med barn i fagene drama, forming musikk og bevegelse
  • har inngående kunnskap om og dybdeforståelse av barns estetiske uttrykksformer og kroppslighet i lek og samhandling
  • har inngående kunnskap om den estetiske dimensjonen i barns lek
  • har kunnskap om kunst/kulturinstitusjoner, ulike kunstsyn og kunstfaglige aktiviteter for og med barn
Ferdigheter

Studenten

  • kan skape, samhandle, reflektere og kommunisere ved hjelp av kunstpedagogiske og bevegelsesfaglige virkemidler og verktøy
  • kan gi barn erfaring med lek, kunst og bevegelse som bidrar til å berike leken og den estetiske utforskingen
  • har solide ferdigheter i bruk av materialer, redskaper, teknikker og instrumenter i kunstpedagogisk arbeid med barn
  • kan anvende forskning og kritisk tenkning i fagdidaktisk arbeid
  • kan improvisere i samspill og samhandling med barn i lek
  • kan gjøre bevisste kunstfaglige vurderinger i møte med kunst og kultur i og utenfor barnehagen
Generell kompetanse

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan lek, kunst og bevegelse integreres aktivt i barnehagens hverdag
  • kan bruke drama, forming, musikk og bevegelse for å ivareta barns lek, læring og danning
  • har tilegnet seg ferdigheter som gir mot, lyst og kompetanse til å lede seg selv og kollegaer i forskningsbasert utviklingsarbeid i tverrfaglig samspill
Arbeids- og undervisningsformer
  • Verkstedarbeid
  • Prosjektarbeid
  • Praktisk arbeid
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Ekskursjoner
  • Selvstudium  

 

Praksis

Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet

Arbeidskrav

- 75% obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at fremmøtet registreres.
- Inntil tre praktiske arbeidskrav.
- Ett av de praktiske arbeidskravene er knyttet til ekskursjon til en profesjonell kunstfaglig arena
- Ett av de praktiske arbeidskravene inkluderer også et skriftlig individuelt arbeid
- Ett av arbeidskravene knyttes til praksis

Vurdering
  • Skriftlig, individuell hjemmeeksamen på 48 timer, som utgjør 50% av den samlede karakteren i emnet.
  • Praktisk eksamen i gruppe, som utgjør 50% av den samlede karakteren i emnet. Gruppestørrelse: 4-7 studenter. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i prestasjonen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
50%
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Gruppe (4 - 7)
50%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk