2BFLKBC-1 Lek, kunst og bevegelse
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Praktisk og teoretisk fordypning i fagene drama, forming, musikk og bevegelse
- Ulike perspektiver på lek
- Barns estetiske og kroppslige væremåte og uttrykksformer
- Praktisk tilnærming til kunstdidaktisk og lekpedagogisk arbeid
- Utvikling av et selvstendig estetisk uttrykk til bruk i pedagogisk arbeid
- Møter med ulike kunstuttrykk og praksiser
- Nyere forskning og utviklingsarbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike teoretiske, praktiske kulturelle og filosofiske perspektiver på lek, kunst og bevegelse i arbeid med barn i fagene drama, forming musikk og bevegelse
- har inngående kunnskap om og dybdeforståelse av barns estetiske uttrykksformer og kroppslighet i lek og samhandling
- har inngående kunnskap om den estetiske dimensjonen i barns lek
- har kunnskap om kunst/kulturinstitusjoner, ulike kunstsyn og kunstfaglige aktiviteter for og med barn
Studenten
- kan skape, samhandle, reflektere og kommunisere ved hjelp av kunstpedagogiske og bevegelsesfaglige virkemidler og verktøy
- kan gi barn erfaring med lek, kunst og bevegelse som bidrar til å berike leken og den estetiske utforskingen
- har solide ferdigheter i bruk av materialer, redskaper, teknikker og instrumenter i kunstpedagogisk arbeid med barn
- kan anvende forskning og kritisk tenkning i fagdidaktisk arbeid
- kan improvisere i samspill og samhandling med barn i lek
- kan gjøre bevisste kunstfaglige vurderinger i møte med kunst og kultur i og utenfor barnehagen
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan lek, kunst og bevegelse integreres aktivt i barnehagens hverdag
- kan bruke drama, forming, musikk og bevegelse for å ivareta barns lek, læring og danning
- har tilegnet seg ferdigheter som gir mot, lyst og kompetanse til å lede seg selv og kollegaer i forskningsbasert utviklingsarbeid i tverrfaglig samspill
- Verkstedarbeid
- Prosjektarbeid
- Praktisk arbeid
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
- Ekskursjoner
- Selvstudium
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og føringer for praksisstudiet, Praksis i barnehagelærerutdanningen
- 75% obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at fremmøtet registreres.
- Inntil tre praktiske arbeidskrav.
- Ett av de praktiske arbeidskravene er knyttet til ekskursjon til en profesjonell kunstfaglig arena
- Ett av de praktiske arbeidskravene inkluderer også et skriftlig individuelt arbeid
- Ett av arbeidskravene knyttes til praksis
- Skriftlig, individuell hjemmeeksamen på 48 timer, som utgjør 50% av den samlede karakteren i emnet.
- Praktisk eksamen i gruppe, som utgjør 50% av den samlede karakteren i emnet. Gruppestørrelse: 4-7 studenter. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i prestasjonen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) | 50% | ||
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Gruppe (4 - 7) | 50% |